Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson:
"Därför gör vi detta"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Journalistik behövs.
Spelinformation lockar.
Därför gör vi våra enskilt största satsningar på ­redaktionellt innehåll på år och da’r.
Det handlar om miljoner.

Under våren har vi genomfört läsarundersökningar, gjort djupintervjuer med mångåriga kunder och lyssnat runt bland travintresserade varför de läser (eller inte läser) Travronden. Det har ritats kurvor, skapats flödesmodeller och gjorts utredningar till både höger och vänster i månader. Vi har lyssnat och till slut också förankrat i TR ­Medias styrelse. Nu är det hög tid att berätta om våra planer.

Det första man slås av, gång på gång, är vilken fantastisk relation som finns till produkterna som vi ger ut. Viljan att få sin Travronden är urstark, det märks inte minst i utmanande travtider som dessa. Många vill också ha sin papperstidning och är beredda att betala för det.

Ingen blir gladare än vi över den kärleksförklaringen. Jag menar, vem skulle inte det?

Den svåraste utmaningen för tidningar handlar om kraftigt ökande priser på tryck, papper och distribution samtidigt som kvaliteten på utdelningen fortsätter att försämras radikalt. Det har jag skrivit om mååånga gånger förut. Och det går snabbt nu.

I framtiden kommer troligen avlämning i brevlåda att bli en lyxtjänst. Det är en surmulen utveckling, särskilt för landsbygden där Travronden är som allra starkast, men den är oundviklig. Extra besvärande är det förstås för en rikstäckande papperstidning med hög ambition som sätter trovärdighet och kvalitet i första rummet. För när Postnord och Morgontidig Distribution, MTD, brister är det vi som får ta smällen, vilket är värt att påminna sig om då och då.

– Paketen är framtiden, sa en hög postchef jag nyligen träffade.

Av allt att döma kommer nog en och annan i vårt avlånga travland till slut få finna sig i att digitalt är framtiden om man vill hänga med.

Vi skulle så klart kunna oja oss över att fredagstidningen allt oftare trillar ned i brevlådan på måndagar, att kunderna blir argare och argare, priserna rusar och att regeringsbeslutet med ny postförordning slår oss rakt i tinningen.

Smack!
Men vad blir bättre av det?

För även om vi har ett starkt varumärke och fyller en viktig funktion för en näring som omsätter miljarder har bondesamhällets betydelse för samhällsutvecklingen söndrats och skingrats sen länge. Det visar väl inte minst krispaketens storlek efter sommarens torka och regeringens nonchalanta utredningslösning för återfinansieringen av hästsporten vid spelomregleringen (klar 2020)?

Men om någonting inte fungerar får man söka nya vägar och andra lösningar. Det har vi gjort. Tillsammans har vi slagit våra kloka huvuden ihop och försökt att knåda ihop en hållbar och spännande lösning som alla varumärken på hela TR Media – allt från Överodds till Joker – valt att sluta upp bakom.

Glöm inte det när ni fäller upprörda kommentarer om våra systerprodukter. Det gör inte vi, det gör inte jag.

Nu planerar vi, ännu en gång, att göra en mångmiljonsatsning på redaktionellt innehåll som tar höjd för att allt inte är som förr.

  • Vi ska göra mer fördjupande och tidlöst innehåll, istället för att bara referera vad som hänt, och publicerar det i alla kanaler.
  • Vi ska göra en mycket tjockare onsdagstidning i Nya Travronden med mer av allt, där risken för förseningar inte slår undan våra ben.
  • Vi gör om fredagstidningen till Travronden Helg, och ger dig vad du behöver inför helgens tävlingar och startlistor till alla lopp för dem som verkligen vill ha det.
  • Och vi spetsar samtidigt till våra spelprodukter med massor av information som du inte får någon annanstans, och det som inte får plats i tidningen finns så klart på spel.travronden.se – Sveriges nya mötesplats om spel på trav – och uppdateras hela vägen fram till spelstopp.

Allt inom loppet av sex månader.

Det går fort nu.

På tisdag finns jag i chatten på travronden.se för att svara på dina frågor om vår väg framåt. Jag kan redan nu förutse några av dem:

1) Kommer Travrondens papperstidning att läggas ned? NEJ!

Vi fortsätter att ge ut den så länge det bara går, men vi kommer att göra en mycket tjockare tidning i a-b-s-o-l-u-t världsklass och en enklare tidning varje vecka.

2) Ska Travronden bli en speltidning? Nej!

Vi skriver massor om travsporten och det kommer vi inte att sluta med, men många av våra läsare har ett stort intresse för tävlingar och spel – för dem ska vi, också, ha produkter av högsta kaliber. Det är en viktig inkörsport till att älska trav. Hur började du själv en gång?

3) Är det verkligen nödvändigt med allt ­digitalt? – JA!

I dag kan ingen undgå digitaliseringsvågen som breder ut sig över världen och erbjuder nya, obegränsade, ständigt uppdaterade och avsevärt billigare alternativ än pappersförpackad och ­långvägsdistribuerad information (Psst. Testa du med!)

Har du fler frågor? Passa på att besöka ­travronden.se på tisdag kl 12.00, då finns jag där och svarar på så många frågor jag kan och hinner om vår senaste jättesatsning.

Nya Travronden är vår present till er efter alla år av förtroende och glada tillrop. När ­tiderna är svåra har travfolk många gånger förr visat att de kan knyta näven i fickan, lyfta blicken och ­komma tillbaka från de utdömdas skara, starkare än ­någonsin.

Positiva vindar har börjat blåsa och vi på ­Travronden, som ledande på travjournalistik och spelinformation, tänker minsann fortsätta peka framåt och uppåt.

Vi har varit med sedan redaktionen sände ut det första redaktionsbladet för nästan exakt 86 år sedan i dag (19 augusti 1932) och vi har inga som helst ambitioner att släppa ned tömmarna, särskilt inte så länge som ni väljer att läsa allt innehåll vi skapar i alla kanaler. Tack för förtroende och tack för att du tar dig tid.

ANNONS
Rättelse

I en tidigare version av texten stod att Travronden kom ut på stencilerade blad 18 augusti 1932, det stämmer inte. Den kom ut som inbunden tidning från 19 augusti 1932. Tack för påpekandet!



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.