Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Propulsion skulle inte starta

Foto: MIA TÖRNBERG
Propulsion var bättre än någonsin vid segern av Hugo Åbergs Memorial. Men för bara några veckor sedan var det inte aktuell att starta på Jägersro. Foto: MIA TÖRNBERG

Daniel Redén kämpade med en formlös Propulsion och tvingades först att tacka nej till Hugo Åbergs Memorial. Bara ett par dygn innan startfältet skulle presenteras hade Redén knäckt koden och ringde själv upp Jägersros sportchef Mats Ahlqvist. "Det är klart att jag har varit orolig", säger Redén.

Publicerad:

Vägen till Propulsions otroliga uppvisning på Jägersro har inte varit spikrak. Att Daniel Redéns stjärna ens kom till start i Hugo Åbergs Memorial var en seger i sig, berättar tränaren. 

– Vi hade siktat på starten i Boden (Norrbottens Stora Pris), han skulle vara toppform då. Redan innan loppet så kände jag att han inte var där, jag hade ingen bra känsla. Det är ju tufft att säga när han vann, men formen var kanske 70-procentig. Det säger väl vilken bra häst det här är. Vi hade ju slått fast att det heller inte var något fel på honom, därför kunde han ju ändå starta, säger Daniel Redén. 
Även Örjan Kihlström noterade att hästen inte var som allra bäst under loppet i Boden och tiden som följde efter segern kom att handla om att få Redéns travare att slappna av. 
– Det är klart att man var orolig. En så bra häst som inte kan hålla sig fräsch efter stora lopp gör ju att man får mycket tankar. Jag fick börja lägga om träningen en del och jag tror att felet var att han har gått lite för lätt balanserad i träningen. 
Men tunga skor på hovarna svarade Propulsion bra på träningen och lagom till Hugo Åbergs var Propulsion bättre förberedd än någonsin. 
– Då hade jag ju redan tackat nej till en inbjudan, men jag ringde upp Mats Ahlqvist precis innan de skulle spika startfältet och kollade om han hade någon plats över. Det är små marginaler ibland, säger Redén och skrattar. 
När startbilen väl släppte fältet tackade Propulsion för inbjudan med att bli den femte hästen som travat under 1.09,0 i Europa. 
– Han var så där fin som han kan vara. Jag är jäkligt imponerad över hur han accelerarar och tar sig förbi i den farten. Efter loppet var han som en kung och han var knappt trött. Han har en enorm styrka. 
Hur är Propulsion som individ?
– Han är en riktig gangster som kan vara ganska odräglig. Han vet hur bra han är och han ska prata med alla tjejer. Han och Call Me Keeper har haft några bataljer trots att de inte står nära varandra. Det gäller att hålla isär dem. 
Visst har du sagt att det här är den bästa hästen du har kört?
– Jag sa nog till och med att det här måste vara världens bästa häst. Sedan kom jag på att jag har Delicious i stallet, då fick man backa lite...
– Det är ju helt otroligt egentligen. Han har varit hos mig ett år och var inkvalad till Silverdivisionsfinalen på Solvalla under Elitloppshelgen. 
Strax efter segern i Hugo Åbergs skickade Redén en passning till Stefan Melander och föreslog att tränarna själva skulle köra sina egna hästar (Propulsion/Nuncio) och mötas.
– Jag var mitt i segeryran då. Jag vet ju att Nuncio ska vara med i Jubileumspokalen och det är en tuff häst att möta. Nu ska vi till att börja med titta igenom Propulsion och se hur han har tagit loppet. 
ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.