Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Uhrbergs expresstrav bättre än ATG:s?

Foto: SIDMAKARN
Thomas Uhrberg försöker underhålla banbesökarna på Jägersro ikväll med ett snabbare sätt att avverka loppen på. Foto: SIDMAKARN

Värmning och defilering samtidigt. Det blir det ikväll på Jägersro när man ska prova att köra V64-loppen med bara 15-17 minuters mellanrum i en form av egenkonstruerad expresstravsvariant.

Publicerad:
- Det ATG kallar expresstrav för tv-publiken med elva-tolv minuter mellan loppen är allt annat än express för oss som är på banorna på onsdagarna. Där blir det ju 24 minuter mellan loppen på respektive bana och istället för en snabb följd av lopp istället längre mellan loppen än normalt. Det vi ska testa ikväll är istället ett snabbare sätt att avverka tävlingarna anpassat för banpubliken, säger Thomas Uhrberg.
 
Han är en av arkitekterna bakom detta sätt att köra tävlingarna genom sitt ordförandeskap i Jägersros proffstränarförening. Det är tränarna själva som arbetat fram detta sätt att korta tiderna mellan loppen och på så sätt åstadkomma en rappare upplevelse för banbesökarna - något som inte minst ATG:s verkställande direktör Hasse Skarplöth tryckt på; alltså att den moderna sport/travpubliken kräver ”högre tempo”.
 
Jägersros första lopp ikväll startar klockan 18:15. Det tionde och sista redan klockan 21:04! V64-1 rullar klockan 19:45 och sedan är det bara 17-16-16-15-15 minuter mellan V64-loppen, jämfört med normala 22 minuter mellan loppen.
 
- I början av kvällen har vi normalt långa intervaller mellan loppen. Det har med värmningarna att göra. Men när V64-loppen gått igång och spelarna har lämnat in sina kuponger så höjer vi tempot. I slutet på kvällen är det färre hästar kvar att värma för oss kuskar och tränare och det ska dessutom vara tillåtet att vara kvar på banan med värmande ekipage fram till tre minuter före start, jämfört med det normla, fram till defileringen till nästa lopp går. Så det kommer alltså att kunna vara värmingshästar kvar på banan när defileringen till nästa lopp gått, säger Thomas Uhrberg och fortsätter:
 
- Men det förutsätter i sin tur att de som värmer respekterar tre minuters-gränsen till start för nästa lopp stenhårt. Att blanda värmande ekipage med provstartande håller inte.
 
Överhuvudtaget är disciplin från de tävlande ett nyckelord för att det ska fungera och flyta på med snabbare tempo mellan loppen.
 
- Med tre minuter kvar till start ska du som tränare och kusk vara färdig med hur hästen ska vara utrustad och balanserad i loppet. Att stanna vid bankanten, lägga på boots och höja checkremmen två hack efter provstarten är väl fortfarande okej, men att köra av för att byta grejor - nej det får vi helt enkelt sluta med, det är respektlöst mot de andra som får vänta uppe på banan. Där tycker jag att det har börjat bli alldeles för slapphänt.
 
Men med så här tajt mellan loppen som 15-17 minuter blir det ju tidspress hela vägen för alla funktioner. Tänk om måldomarna måste fundera många minuter på en trängningssituation och dessutom ska bedöma ett tajt målfoto? Eller det blir en massa omstarter och materialfel? Tappsko i provstarten?
 
- Att domarna ska avgöra en svårbedömd trängningssituation eller målfoto är väl i sig spänningsmoment för publiken som förhöjer upplevelsen, skapar diskussion och engagemang! Det gör väl därför inget om vi ”tappar minuter” på sådant! Och om det rinner iväg en minut eller två för oförutsedda saker som händer så får vi väl ta det och acceptera förseningen. Om sista V64-loppet startar 21:15 istället för 21:04 tror jag ingen gnäller över det. Men att ha det enligt ATG:s saxade expresskoncept, som är anpassat för tv-publiken, då sista loppet går vid 22-snåret, det är ju rena döden för de som är på banorna och dessutom sedan har en bit att köra hem.
 
Thomas Uhrberg kan tänkas få segerdefilera själv ikväll, i det publik- och inte tv-anpassade express-konceptet. Han har Teetime med i V64-3, vilken visade vass form vid segern senast.
 
- Så var det. Vi kom till ledningen efter en bit och höll undan på en bra tid på en för dagen osnabb bana. Teetime är bra i ordning, har inget emot lång distans, och han kan vinna ikväll igen. Men samtidigt står han lite hårt inne på pengarna, och är en sån som Pike River bra i ordning är det inte säkert att 20 meters försprång i starten på denne är tillräckligt, avslutar Thomas Uhrberg.
ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.