Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ledare:
"Den nya tekniken har räddat hela den svenska travsporten"

Foto: TR BILD
Ny teknik föds hela tiden. Foto: TR BILD

Menhammar OnlineSales – den digitala hästauktionen – var på nåt sätt kronan på verket. Det slutgiltiga kvittot på, och själva kröningen av, att det digitala samhället nu definitivt har slagit igenom överallt. Även inom travet.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Om det var bättre förr? Kanske charmigare. Kanske dråpligare. Kanske inte så noga med allting. Men bättre? Nej, absolut inte. På tre stora, symboliska områden inom den svenska hästkapplöpningssporten, har den digitala verkligheten hunnit ifatt, tagit över och faktiskt också utklassat den gamla, analoga världsordningen.

Först kom tv-revolutionen

Redan på 1970-talet lyckades ATG och STC nästla in V65 på lördagar i allmän TV. Det var Lennart Jelbe som var nyckelpersonen som låg bakom att lördagstravet under några vintermånader tog sig in i det klassiska sport-TV-programmet Tipsextra, under några vintermånader varje år. Detta spred och populariserade travet enormt, även långt utanför den inre krets (av cigarrdoftande gubbar) som dittills intresserat sig för vår sport.

I slutet av 80- och början av 90-talet tog man sig in i kommersiell TV flera dagar i veckan (först i Kanal 5, sen i TV4). Och runt 2000 accelererade allt, när ST/SG/ATG startade mediabolaget Kanal 75. Det blev startskottet för till exempel ATG Live, och till att vi idag kan se i princip alla travlopp som körs i vårt land – utan att fara runt på banorna. TV-sändningarna har inom travet (likväl som inom många andra sporter, som fotboll, ishockey mm) från början betraktats som kontroversiella, och ansetts vara något som hotar sporten och skrämmer bort publik. Idag är det dock ytterst få som fortfarande driver den linjen. TV har räddat ekonomin och den långsiktiga försörjningen för vår travsport. Något som understrukits extra tydligt just i år, under Corona-pandemin och dess följande publikbegränsningar.

Sen kom distansspelet

I travets barndom kunde man bara satsa pengar på loppen om man var på plats på banan. På 70-talet kom depesch-kontoren smygande. Dock ganska kundfrånvända, krångliga – och fåtaliga. Bättre drag blev det när svenska folket kunde börja lämna in sina V65-lappar till lördagen på postkontoren runt om i landet. Med detta lyfte också vår travsport till en ny nivå.

I slutet av 80-talet dök så totomaten upp – och möjligheten att spela på hästar hos de då blomstrande tobaksaffärerna. Tio år senare hade internet just slagit igenom. ”En fluga”, sa landets kommunikationsminister Ines Uusmann (S). Det hade hon fel i. Men ATG förstod – och startade tidigt ”Interbet”. Även detta från början kraftigt ifrågasatt.

Men tiden gav, än en gång, den nya tekniken helt rätt. Den breda tillgängligheten har räddat travet. Idag är det digitala spelet, via datorer och mobiler, totalt dominerande, och långt-långt före det numera marginaliserade och allt mer minskande spelet via banterminaler, eller hos ombud ute på stan.

Kontantspelet är näst intill borta redan. Och inom ett par år stängs av allt att döma totoluckorna ute på banorna. Även på det här området har Corona och covid19-virusets följdverkningar visat att de tunga satsningarna på digitaliserat spel och elektronisk betalning har varit inte bara korrekta, utan rent av livsavgörande för travet.

Och så nu auktionerna

Menhammar Stuteri gav TR Media i uppdrag att utveckla en auktionssajt för hästar, en tanke som från början tvingades fram av... jodå, visst, just Corona.

Man kan inte samla stora folkmassor nu. Man kan inte sälja saker på auktioner – inte heller hästar. Samtidigt är stuterierna, uppfödarna samt hingst- och stohållarna fullständigt beroende av att få avsättning för sina uppfödningar. Kostnadstäckning. Löner. Mat på bordet.

När den stora digitala auktionen äntligen fullbordades häromveckan, så visade det sig att det inte på något sätt var enbart en nödlösning – utan ur flera aspekter något som till och med uppfattades som bättre än självaste originalet, dvs de gamla fysiska auktionerna. De potentiella kunderna kunde se hästen flera dagar i förväg. Påbörja en budgivning i god tid. Planera sitt eventuella köp bättre. Betala säkrare. Få större överblick. Och en hel massa andra fördelar.

Premiären för Menhammar OnlineSales generades av ett tekniskt haveri – inte helt ovanligt i en inledningsfas med tekniska innovationer. Men sen kom succén snabbt; Budgivarna var många. Priserna höga. Och genombrottet ett faktum.

Detta var garanterat inte den sista digitala auktionen. Det kommer många fler. TR Media (bolaget som äger även bl a Travronden) och Menhammar kommer gemensamt att fortsätta utveckla konceptet. Fler arrangörer och mellanhänder kommer säkerligen att följa efter. Både köpare och säljare av kapplöpningsföl kommer att efterfråga en utbyggnation av det här handelssättet – även efter att Corona-smittan har klingat av.

Detta är tre tunga trav-områden, inom vilka den nya tidens teknik och möjligheter, har totalt sopat banan med den gamla verkligheten. Fördelarna med allt det nya är många: Alla kan se loppen. Det är lättare att köpa häst. Fler nya intressenter kan lockas in i vår bransch. Spelomsättningen och därmed sportens ekonomi fortsätter växa. Travet klarar sig bra i den tuffa, moderna konkurrensen mot andra idrotter, spelformer och event. Rånrisken minskar (i takt med den avskaffade kontanthanteringen). Den digitala kontrollen och dokumentationen försvårar fiffel och båg av olika slag. Osv, osv.

Det är absolut inget fel, utan härligt, att vara på plats nära hästen – när isoleringen väl släpper igen.

Men den nya tekniken har faktiskt, nu och över tid, räddat hela den svenska travsporten.

Greenshoes föl på g

Att Marcus Melander-tränade och Anders Ström-ägde superhästen Greenshoe sopade banan med sina kullkamrater i 2- och 3-åringsloppen borta i USA för ett par säsonger sen – det minns vi alla. Sen togs hästen (tidigt) till avel.

Ett par av de mindre delägarna i hästen, fotbollskommentatorerna Lasse Granqvist och Hasse Backe, är riktigt upprymda och förväntansfulla nu. Bland andra Juliane Boko (e. Muscle Hill) och Grace Boko (e.

Ready Cash) är redan konstaterat dräktiga, med Greenshoe som far. De fölen väntas bli något alldeles extra – och just de två nämnda, kommer att ägas av Lasse å Hasse.

ANNONS

Ämnen i artikeln

Rättelse

I en tidigare version beskrevs Menhammar OnlineSales som den första digitala auktionen, dock genomfördes även Elitauktionen digitalt i dessa coronatider.



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.