Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ledare:
"Vad ska travets nya, fräscha storarena heta?"

Foto: MARIA HOLMÉN / TR BILD
Foto: MARIA HOLMÉN / TR BILD

Vi föreslog för några veckor sedan i den här ledarspalten att det är dags för svenskt trav att bygga sin första inomhusanläggning. Det är ett projekt som skyndsamt borde aktiveras.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Arenafrågan över huvud taget är ett viktigt ärende för den svenska travsporten.

Våra anläggningar är i dåligt skick.

Det finns all anledning att snegla på exempelvis fotbollen, ishockeyn och bandyn, stora arenaidrotter som under 2000-talet har förbättrat, moderniserat och förnyat sitt arenabestånd på ett imponerande sätt. Främst inom Sverige, naturligtvis – men, särskilt i fotbollens fall, även internationellt.

Att bygga nytt är dyrt. Inte minst i dagsläget, med skyhöga el- och drivmedelspriser, och med begynnande inflation och räntehöjningar.

Därför krävs det, inför exempelvis stora byggprojekt, att man gör sin ekonomiska hemläxa ordentligt. Vilket bland annat Jägersro just nu känner av, med sin för tillfället lätt darrande nybyggnationsplan. Stora byggen kan lätt bli kaos, om inte grundkalkyleringen är nogsamt gjord.

Samtidigt som tuffa tider inte alltid är skäl att avstå modiga framtidssatsningar – utan kan också vara rätt läge att trycka på gasen. Att i-n-t-e bygga och rusta upp, kan – över tid – stå travet ännu dyrare.

En betydande nyckelfaktor att börja med att studera och sätta sig in i, är den så kallade namnsponsringen – eller, om man så vill, försäljningen av namnrättigheter.

Att studera den typen av finansiering, är den absolut mest intressanta startkomponenten.

Norskt trav har alldeles nyss gått den här vägen, i Tröndelag, i Trondheimsregionen. Gamla klassiska Leangen lades ner under våren. I stället har man öppnat en ny bana i Orkland, utanför Fannrem – långt ute på landet. Huvudfinansiär för projektet är Varig Forsikring. Namnet på den nya fina banan är således: Varig Orkla Arena.

I Danmark har man också haft några sådana här finansiärer. Odense (Royal Canin, djurfoder) och Aalborg (en golvläggningsfirma) har tidigare haft namnsponsorer. Bornholms Brand Park (försäkringsbolaget Brand) har det fortfarande.

I Australien är tre sulkybanor namnsponsrade, samtliga av spelbolag (Tabcorp och Ladbrokes).

Men i svenskt trav har det här fenomenet inte alls slagit igenom. Egentligen är det väl bara Boden, som under en begränsad period gick under namnet Peabtravet, som varit någorlunda på det, även om det då var i mindre skala. Annars inget.

Om vi kikar över på humanidrotten vimlar det däremot, som ni vet, av sponsrade jättearenor:

Friends Arena, Tele2 Arena och Ericsson Globe Arena (numera Avicii Arena) i Stockholm, Swedbank Stadion (numera Eleda Stadion) i Malmö, och även en massa landsortsarenor för fotbollsbruk, av typen Guldfågeln Arena i Kalmar, Platinumcars Arena i Norrköping, NP3 Arena i Sundsvall… och så vidare, och så vidare Samma visa inom ishockeyn: SHL-arenorna är döpta efter Löfbergs, Saab, Monitor ERP, Tegera, Catena, Vida och allt vad det nu är. Ibland byter de plötsligt namn – och tar in nya pengar.

Internationellt finns det massor av arenor, i kolossalformat, som är döpta och bekostade av kommersiella partners. Emirates Stadium i London, Wanda Metropolitan i Madrid, med-flera-med-flera, hade aldrig kunnat byggas, utan sina gigantiska sponsorer.

Ni förstår poängen. Nya arenor – vare sig de ska renoveras eller byggas upp från grunden – kostar multum. De kräver investeringar på många miljoner kronor. Samtidigt har uppenbarligen mängder av företag, både i Sverige och runtom i världen, gjort bedömningen att det finns betydande marknadsmässiga fördelar med att storinvestera i att namnge sportarenor.

Det är läge för det svenska travet att djupundersöka detta. En av de möjliga invändningarna/hindren är att det eventuellt ligger nära till hands att tro att det, i det svenska travets fall, är något spelföretag som i så fall kan tänkas vara allra mest intresserat eller aktuellt.

Är det möjligt att en svensk travbana skulle kunna heta Bet365 Arena eller Unibettravet? Skulle ATG och ST tolerera det, med tanke på deras inbördes förhållande? Eller omvänt: Har man råd att säga nej till företag som vill pumpa in sådana här jättepengar i branschen? Men exempel från andra länder visar att det absolut inte bara är bettingbolag, utan många typer av företag och branscher som kan tänkas ge sig in i sådant här.

Hur stor del av en arena kan en sponsor stå för? Hur stor del av försörjningen och finansieringen kan/bör en banägare och tävlingsarrangör begära av en sponsor, för att ge upp hela namnet på anläggningen? Spelar det någon roll vilken typ av bolag det är? Det här är frågor som man nu internt skulle behöva börja med att diskutera och definiera inom ST.

Dagsskicket, bekvämlighetsfaktorn och tidsanpassningen på många av de svenska travbanorna är inte bra. Det har flera egna, interna utredningar redan under ett antal år pekat på.

Uppfräschningsbehovet är mycket stort.

Att ett antal nya, moderna och komfortabla arenor skulle revolutionera både de aktivas och omvärldens (de möjliga besökarnas) upplevelse, är säkert de allra flesta överens om.

Men hur och när skrider man till handlingarna? Vilken bana är mest offensiv, och blir först med att kroka arm med ett storföretag som är villigt att ge sig in på en ny framgångsresa ihop med hästsporten?

Dags för svensk fana igen?

Inte många svenska flaggor på senare år, i segerlistan för det stora kallblodsloppet under elitloppshelgen. Men nu är det väl ändå dags? Gunnar Melanders Månlykke A.M. imponerade enormt i årsdebuten.Två preliminärt planerade uppgifter på vägen fram: Ett nytt STL-lopp inom V75 i Gävle över påsk (14 april), och sen Vårbjörken på Umåker (14 maj). Därefter är Månlykke högst sannolikt storfavorit till segern i Elitkampen – och i så fall skulle det, äntligen, kunna bli helsvenskt där igen: Månlykke är ju svenskfödd, svenskägd, svensktränad – och svenskkörd.

Han är otroligt snabb

Åke Svanstedt om sin förste elitloppsdeltagare på fem år: Back Of The Neck. Låter som att det kan gå undan på Solvalla om ett par månader…
ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.