Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson: "Allt fler yngre och kvinnor väljer att läsa Travronden"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Travronden är nu Sveriges största travtidning i alla åldrar.
Bland 35-44-åringar har Travronden nästan dubblerat antalet faktiska tidningsläsare på mindre än tre år. Även bland kvinnor ökar konsumtionen, tvärtemot tidningstrenden i Sverige.
– Vi har en stark och lojal läsekrets som vi värnar om. Samtidigt är det så klart glädjande att de satsningar vi gör lockar nya människor. Travet behöver det, säger Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden.

2017 belönades Travronden med pris som ”Årets digitala tidskrift i Sverige” för sin trav- och speljournalistik och tilldelades samtidigt dubbla glasplaketter av travets världskongress för såväl ”Bästa sajt” som ”Bästa berättande”. Dessutom har tidningen varit i topp av Tidningarnas tipsliga på V75 alla år sedan 2015 och 2018 är inget undantag.
Nu visar Kantar Sifos senaste publikundersökning för året, den som gäller för 1 maj till 31 augusti, att också läsare uppskattar det prisrenommerade arbetet som tidningens fackredaktörer gör.
Enligt mätningen 2018:2 valde i 68 000 personer under en genomsnittlig vecka att ta del av Travrondens tidningar. Det är samma siffra som i föregående undersökning och en ökning med 3 000 jämfört med samma period föregående år – samt endast en minskning på sju procent sedan 2013:2.
– En förklaring till att Travronden behåller marknadsandelar och samtidigt ökar är att fler personer i åldersgruppen 35 till 44 år väljer att ta del av oss. Jämfört med december 2015 är det 5 000 personer fler som väljer tidningen i dag, vilket innebär att vi distanserat vår mest etablerade konkurrent, V75 Guiden, med nära 4 000 personer bara i den gruppen av läsare under en genomsnittlig vecka. Trenden är tydlig och glädjande med tanke på de satsningar som vi gjort på tidningen det senaste året, säger Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden.

Riktar ni in er särskilt mot yngre personer? Eller hur tänker ni?
– Vi har en ambition om att vara tilltalande för alla travintresserade, oavsett ålder och kön. Om något så är min upplevelse att vi i allt större utsträckning blir kvinnornas val. Detta speglas även statistiken där vi faktiskt också fått fler läsare jämfört med för tre år sedan, trots att siffrorna överlag viker något nedåt. Det är ett trendbrott som vi är stolta över.
Vad tror du att det beror på?
– Det finns säkert många faktorer som spelar in. Jag tror det är resultatet av en mycket målmedveten satsning på relevant innehåll för och omkring kvinnliga utövare. Vi har också kvinnliga krönikörer, kvinnliga chefer… Dessutom har vi fler medarbetare än tidigare som bidrar med ämnesidéer som lockar till läsning. Vår ambition är att leda detta arbetet framåt, på alla nivåer. Travet behöver nytt blod och nya injektioner för att komma framåt, säger Joakim Svensson.
I samtliga 27 mätningar som Kantar Sifo genomfört sedan 2009 har Travronden varit Sveriges största travtidning (2014:3 var dock förstaplatsen delad).
– Travronden är Sveriges primära nyhetskälla för genuint travintresserade. Vi har fantastiska medarbetare som gör ett stort jobb varje dag. En vanlig vecka producerar vi lika mycket som båda våra närmaste konkurrenter tillsammans och mycket mer än det. Ingen har i närheten av lika mycket spelinformation som oss och ingen skriver mer om sporten. Just nu är vi full färd med att göra Sveriges tjockaste och mest läsvärda magasin, Vinternumret, och nyligen lanserade vi en ny spelsajt med massor av uppdaterad och initierad information. Just mängden och kvaliteten på innehållet är aktiva val som vi gjort och som också följer den riktningen som sattes upp för många herrans år sedan.
– Vi vill få fler att älska trav.
Totalt sett redovisade de samlade tidskrifterna i Sverige 25 970 000 bruttoläsare, vilket betyder att varje person i snitt io dag läser 3,3 av redovisade tidskriftstitlar. Denna siffra har gått ned något under de senaste åren. 2015 var det 30 893 000 bruttoläsare och varje person läste i snitt 4,1 titlar.

Fotnot: Tidningen Sulkysport redovisningar ej i Orvesto Konsument som genomförs av Kantar Sifo tre gånger per år.

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.