Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson:
"Därför blir det extra e-tidning på torsdag"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Det går fort nu för tiden och då talar jag inte bara om Readly Express show i Prix d’Amérique tillsammans med Björn Goop, som du läser mycket mer om i tidningen och på Travronden.se i dag, utan också om utvecklingen.

Sommaren 2016 hade Travronden något 100-tal personer som var aktiva e-tidningsläsare per nummer. Det senaste året har tillväxten varit kraftig och i höstas passerade vi 2 000 helt digitala prenumeranter och hade över 10 000 nedladdningar av vår e-tidning under en ”vanlig” vecka, vilket lite förenklat betyder att en allt större andel av våra läsare inte längre vill vänta på tröga tryckprocesser och fysiska leveranser till butik och brevlåda, utan väljer att ta del av tidningen digitalt redan måndagar och torsdagar. Samma skäl fanns i den stora målgruppsundersökningen som Travronden genomförde tillsammans med TNS-Sifo hösten 2016.

Det är en positiv förflyttning och något som vi är stolta över, inte minst eftersom en hel del av kunderna är nya på Travronden, men också för att det är en nödvändig pusselbit för att säkra en långsiktig framtid för en tidning som funnits sedan 1932. Vi har inga som helst andra ambitioner än att leva vidare i 86 år till, minst. För att göra det behöver vi – likt Google, Facebook och Nike – utmana oss själva och vår omgivning utifrån hur möjligheterna ser ut i samhället.

Titta bara på Swish (mobila betalningar) och BankID (mobil identifiering). Eller kan ta Kivra som exempel. Det är en digital tjänst som är tänkt att förflytta myndighetspost, en sådan urgammal utgivning, från papper i brevlådan till ett meddelande i en app eller en dator. Den förändringen genomför myndigheterna inte enbart av ”goodwill” eller för att lindra klimathotet, utan också för att det är möjligt och förenklar hanteringen på de statliga verken avsevärt. Kostnadsskälen är givetvis inte ovidkommande heller, om nu någon skulle tro det. Detsamma med Postnord som inte längre har lagligt tvång på sig att leverera A-post, som Travronden går med, över natten, utan kan vänta ytterligare ett dygn – något som inom kort lär få påverkan på några 100 av våra prenumeranter. Fler förändringar är att vänta. Och de påverkar oss, de påverkar dig. Travronden behöver hela tiden agera proaktivt och framförallt förbereda oss för en tid där ingenting ser ut som i dag.

Det nya samhället och alla de förändringar som väller över oss varje dag är minsann ingen dans på varken sommarbana eller dansbana. Det ska medges. Samtidigt är det en oundviklig utveckling som kommer fortgå under många, många år framöver och som på sikt kommer att leda till ett Sverige med självkörande bilar, självbeställande kylskåp och luftburna drönare som levererar paket.

Men! Betyder det att tidningstiderna är förbi? Nej då, inte alls! Vi är ytterst måna och värnar ständigt om vår papperstidning. På Travronden älskar vi att paketera vårt innehåll och hjälpa dig att värdera det utifrån vad som är relevant och intressant, den ambitionen är oförändrad, men det går inte att låtsas som att det snöar i Stockholm och hymla om att samhällsförändringarna runt omkring oss inte får effekter och konsekvenser. På redaktionen gör vi vad som står i vår makt för att hitta nya vägar, det kan ni vara förvissade om, och den utökade satsningen på paketerat innehåll med digital utgivning (s k e-tidning) är en del av det pusslet. För att förstå våra ständiga tester för att bemästra vår samtid behöver man också vara medveten om tidningarnas innersta utmaningar.

I medieskrået handlar det mycket om att pappers- och tryckkostnaderna skenar samtidigt som distributionsmöjligheterna via t ex Postnord, MTD och andra blir dyrare och ledtiderna till slutkunderna förlängs. Alla dessa villkor och förutsättningar är ovillkorliga och svåra för oss att påverka, särskilt så länge som antalet pappersprenumeranter inte avviker starkt från den nedgång som alla – precis alla! – papperstidningar har haft de senaste tio åren och som i dag gör att vi ägnar allt mindre tid åt att konsumera tryckta medier. Det som förr var timmar är i dag minuter.

En konsekvens som står inför dörren är att många dagstidningar och magasin tvingas ändra sin utgivningstakt och bli mer digitala – eller radikalt mycket dyrare. För att nämna ett konkret exempel – som jag hört och vet mycket om – så kommer av allt att döma ett flertal lokala dagstidningar(!) att gå ned till tre utgivningsdagar i veckan medan övriga utgåvor blir e-tidningar eller digitalt arbete. Det är konkret och det är en (tråkig) konsekvens av samtiden samtidigt som den naturligtvis öppnar upp för helt nya möjligheter att bygga tjänster och innehållsflöden på bättre och smartare vis.

Inget ont, utan gott.

Alla dessa delar påverkar så klart också din travtidning. Som jag ofta skriver är Travronden en del av samhället och allt som pågår och händer i det. Vi kämpar dock mot strömmen och gör vad vi kan för att göra det ”omöjliga” möjligt varje vecka genom att ge ut två tidningar med startlistor till alla svenska lopp. Det visar inte minst vår Travrondens ambition om prisvärda produkter med lättillgängligt innehåll som informerar, underhåller och upplyser dig om vad som händer och pågår inom travsporten.

Den idén står fast.

Vår kvalitetshöjning av innehållet i tidning utefter vad som önskades i målgruppsundersökningen (2016:10) är en del av den viljan. Vi har fyllt på med massor av levande innehåll såsom reportage och intervjuer. Detta har inte bara givit oss (och er!) fina priser under året som gått, den talar förhoppningsvis för sig själv.

Vi vill givetvis och så klart fortsätta att göra tidningar även i framtiden. Det är av de roligaste delarna med vårt jobb. I år har vi, precis som efterfrågats, gjort ännu tjockare pappersprodukter i samband med de stora helgerna – bland annat knåpade vi ihop 96 sidor inför Prix d’Amérique och gav ut ett extra tjockt dubbelnummer just i dag. I det hittar du reportage med Björn Goop som blivit ”netflixare”, en återblick med Rolf Andersson som äntligen fick uppleva sin franska dröm samt ett närgånget möte med superhästen Lannem Silje som är tillbaka igen och massor av startlistor och tips, så klart.

Vanligtvis hade vi, en sådan vecka, inte gjort en andra tidning, men denna veckan gör vi det ändå för att ge dig en chans att upptäcka hela vårt erbjudande. På fredag dyker det alltså inte upp en papperstidning i din brevlåda eller butik, däremot tar du – som prenumerant – del av våra extra e-tidning med startlistor och tips till alla svenska lopp. Redan kl 17.00 på torsdag gör vi den tillgänglig i vår app och via din dator, så ta tillfället i akt att prova på den. Nästa tisdag och fredag är vi tillbaka i din brevlåda och hos din lokala återförsäljare med nummer 13 och 14 2018.

Instruktioner för hur du laddar ned appen och läser e-tidningen, som ingår i din prenumeration, hittar du i tidningen – såväl pappersutgåva som e-tidning – på sidan 79. Du kan också läsa dem här eller välja att se ett tv-klipp med vägledning till din tidningsläsning. Lyckas du ändå inte är du välkommen att ta hjälp av Maria, och mig på fredag, i kundtjänst.

Förra veckan laddades vår app ”Travronden” ned över 1000 gånger(!) i Appstore och Google Play. Massor av konton skapades och många kundnummer kopplades till det digitala delen av erbjudandet. Totalt var det över 10 000 som läste tidningen via våra digitala kanaler under föregående vecka. Blir det nytt rekord denna veckan månne?

Psst. Inom kort lanserar vi en helt ny e-tidningsläsare. Håll uppsikt!

ANNONS
Rättelse

I en tidigare version av bloggposten stod att Travronden hade "ett 100-tal aktiva läsare digitalt". Formuleringen syftade till digitala läsare av e-tidningen, per nummer.



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.