Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Joakim Svensson:
"Tack, tack och tack för att ni finns och följer travet med oss"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Ni blir fler och fler för varje dag som går.
Nu är det över 25 000 travintresserade som följer Travronden på Facebook.
Stort tack. Man rodnar av stolthet.

Förra veckan hade Travronden över 50 000 veckounika läsare enligt branschens egna mätorgan, KIA Index, vilket är en snittökning med närmare 20 procent jämfört med för sex månader sedan. Räknar man dessutom in den nylanserade sajten Travronden Spel och appen Travronden bevakning så stiger siffran ytterligare.
I dagarna har Travronden även nått milstolpen 25 000 följare på Facebook, vilket är en ökning med nära 15 procent jämfört med föregående år.
Jag har tidigare skrivit om att vi är överlägset störst på travsport i sociala medier, både vad gäller räckvidd och engagemang. Jämför man med hur många som gillat andra travmedier sticker Travronden ut: V75 Guiden har 3 214 följare, Sulkysport 4955, Trav365 10 782, Expressen Trav och Spel 6 307 och Allt om travsport 10 586.*
Tittar vi utanför travbranschen och jämför Travronden med lokaltidningar som till exempel Sundsvalls Tidning som har 28 393 följare, Värmlands Folkblad 20 292, Norran 23 375 och Västerbottens-Kuriren 27 611 står vi oss väl.
Vårt engagemang är dessutom skyhögt. Vissa veckor under senaste året har vi nått ut till över 600 000 svenskar via Facebook. Vilka inom travet kan mäta sig med det? Ja, det är så klart i samband med Elitloppet, men det visar också vikten av Travrondens arbete kring de stora händelserna. Det är inte bara för aktiva, utan också en av de mest betydelsefulla aktörerna publicisterna när det händer. Vi fäster stor vikt vid detta och har sedan jag tillträdde också ägnat betydande resurser åt att växla upp vår bevakning av publikfesten på Solvalla.
Det kan tyckas oväsentligt, men i tider då allt fler ägnar allt mer tid åt att konsumera Facebook har det betydelse. Travet behöver synas varhelst det är möjligt. Våra profiler behöver ta plats och profileras. Och vår röst göras hörd.
Travronden kämpar för att dra sitt strå till den stacken, också. Var så säkra.

Vad är det då som engagerar er på Facebook? I första hand är det förstås nyheterna som lockar. Vi kan också se att svenska framgångar och större segrar leder till betydande engagemang. Några av våra mest omtyckta krönikörer får också god spridning både inom travsfären och några av dem även utanför, vilket inte är att förakta i dessa tuffa tider när det är svårt att bryta igenom bruset och nå synlighet. Dessutom kan vi se att nostalgi och kärleken till hästen och historien står sig starka. Travfolket värnar om sina rötter på ett oefterhärmligt vis. Kan man göra mer? Självklart. Travronden är involverad i flera olika diskussioner om hur vi kan lyfta våra hjältar och ge dem ännu mer rampljus. NHL (ni vet, hockeyn på andra sidan ”pölen”) är föredömligt fantastiska på det och få saker bygger samtiden som ett starkt förflutet.
Kort sagt; Facebook är en nyttig källa för nyheter för många och det gör det närmast självklart för oss att finnas där med vår journalistik.
Samtidigt är den amerikanska jätten varken en ”vacker fågel” eller frälsare. Det krävs inte många sökningar på internet för att inse det. Rent publicistiskt har vi, som är en seriös aktör, haft flera duster med ansvariga, inte minst kring rena stölder av vårt upphovsrättsligt skyddade innehåll. I flera fall har det dröjt månader innan de agerat på rättmätigt vis. Bedrövande. Och för jävligt agerande av dem som ägnar sig åt detta bedrägliga beteende.
Men vi ska inte fastna i det en dag som denna.

Bland våra följare hittar vi både män och kvinnor. Även om det är flest män så är det antalet kvinnliga följare som ökat mest på slutet. Det går också att se att många av er är i åldern 45-54 år, men att vi sakta, men säkert, kryper nedåt i genomsnittsålder och att Stockholm blir allt mer utmanat som uppgiven hemort. Det blir mer landsbygd.
Bara de senaste veckorna har ni, snabbt, ökat med närmare 100 personer och vi hoppas så klart att ni ska fortsätta att följa vår bevakning och rapportering i alla möjliga kanaler. En stor följarskara är viktigt för både våra skribenter och för Travrondens redaktionen. Det gör det möjligt för oss att nå ut till många människor snabbt, vilket vi är otroligt tacksamma, stolta och glada över.
Det visar också att det finns många som bryr sig om travsporten.
Och att vi är fler som älskar den.
Varför inte passa på att teckna upp sig på en prenumeration av nya Travronden när du ändå är i farten? Vi har finfina erbjudanden så här lagom till Black Friday, Cybermonday…och första advent.
Tack för att du tar dig tid.

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.