Hoppa till huvudinnehåll
Menyn är stängd
  • E-tidning
  • Appen
  • Till start
  • Jokersystemet
  • Travfakta
  • Breedly
  • Världsrekord
  • Resultatbevakning
  • E-tidning
  • Appen
  • Till start
  • Jokersystemet
  • Travfakta
  • Breedly
  • Världsrekord
  • Resultatbevakning
TJÄNSTER

Bäst på V75-tips 2018!

Kundservice Bli kund Logga in
Travronden
Kundservice Bli kund Logga in
Sök
  • Nyheter
    • Alla nyheter
    • Avel
    • Elitloppet
    • Spel
    • Sport
    • V75
    • V86
  • Travtips
  • Åsikter
    • Niclas Andersson
    • Tony Ryttar
    • Dennis Engelbo
    • Marika Eriksson
    • Jens Sjödén
    • Joakim Svensson
    • Kristin Riise Odegard
    • Rickard Hansson
    • Sofia Nyström
    • Ulf Bertilsson
    • Ledarbloggen
    • Nyhetsbloggen
    • Insändare & debatt
  • Reportage
  • Landet runt
  • Världen runt
  • TV
  • Meny
    • Tipsa Travronden
    • V75-kalender
  • Nyheter
    • Alla nyheter
    • Avel
    • Elitloppet
    • Spel
    • Sport
    • V75
    • V86
  • Travtips
  • Åsikter
    • Niclas Andersson
    • Tony Ryttar
    • Dennis Engelbo
    • Marika Eriksson
    • Jens Sjödén
    • Joakim Svensson
    • Kristin Riise Odegard
    • Rickard Hansson
    • Sofia Nyström
    • Ulf Bertilsson
    • Ledarbloggen
    • Nyhetsbloggen
    • Insändare & debatt
  • Meny
    • TV
    • Världen runt
    • Landet runt
    • Reportage
    • Tipsa Travronden
    • V75-kalender
Sök

Sveriges bästa travtjänst!

Tips, intervjuer, statistik, fakta och liverapportering.

Till Travronden Spel

Hög utdelning på nytt

V75
lördag

Två spikar i lurig GS75-omgång

GS75
söndag

Är ledningen segerreceptet i omgången?

V64
måndag

Kunglig spik på Solvalla

V64
tisdag
ANNONS
ANNONS
Blogg
Joakim Svensson

Wow – över den siffran går knappast att få

Dela
Tweeta
Mejla
20 juli 2018 Joakim Svensson

Tack, alla läsare!
Engagemanget som ni visar år efter år slår branschen med häpnad.
– Detta är unikt jämfört med andra tidskrifter, säger Thomas Juhrén på Smart Company som nyligen genomförde en större läsarundersökning på Travronden.

Under april månad skickades en enkätundersökning ut till Travrondens kunder med frågor om hur de ser på produkterna som de prenumererar på eller köper i dag. 556 personer av den statistiskt utvalda deltagargruppen valde att medverka och – enligt Smart Company som genomfört målgruppsundersökningen på uppdrag av Travronden – var engagemanget överraskande stort. Mer väntat var att särskilt många svarande var äldre män som hade läst papperstidningen under mer än tio år.
– Det är få tidskrifter som har så här pass insatta och intresserade läsare, sade Thomas Juhrén, kundansvarig på Smart Company, när resultatet sammanställts.

Av enkäten framgår det att nära sju av tio personer läser samtliga av de drygt 100 pappersutgåvor som ges ut under ett år och att de gör det med stort intresse. Mer än 85 procent konsumerar över hälften av innehållet på ett noggrant vis och nästan var tredje läsare läser tidningen fler än tre gånger. Nästan lika många anser att de får mycket för pengarna. Särskilt nöjda är de kunder som prenumererar på både papperstidningen och tar del av innehållet via travronden.se och Travrondens appar (till exempel e-tidningen).
Det är glädjande att se vilket massivt engagemang det finns för att ta del av våra berättelser och vår journalistik om den svenska travsporten. Publiken på banorna är kanske inte riktigt vad den varit på alla håll längre, men det betyder inte att intresset och hängivenheten kring sporten i allmänhet och spelet i synnerhet har sinat.
Tyvärr blir det allt mer uppenbart att distributionen hemsöker oss. Var sjunde läsare säger att de råkat ut för problem den senaste tiden och i första hand handlar det då om utebliven tidning. Det är både besvärande och irriterande att kvaliteten på en tjänst som vi betalar mer och mer för blir sämre och sämre. Vi gör vad vi kan för att påverka, men alla som har råkat ut för Postnords kris vet vad jag talar om.
Men! Många verkar också väldigt nöjda med både tidning och sajt. Hela 98 procent i kundnöjdhet är en ren och skär fröjd att läsa. Dubbla priser vid travets världskongress och Årets digitala tidskrift i Sverige i all ära, men ett finare betyg än det av betalande kunder är svårslaget.
– Över den siffran går knappast att få. Travronden verkar göra ett bra jobb, skriver Thomas Juhrén i sin analys. Våra redaktörer sträcker på sig, jag lovar.

Jämfört med tidigare års läsarundersökningar som Travronden genomfört, bland annat i samarbete med TNS-Sifo, finns en del förskjutningar i slutresultatet. Fler och fler visar ett starkare intresse för det digitala erbjudandet (e-tidning) och vissa delar av innehållet har vuxit i styrka medan andra inte lockar till sig samma intresse från betalande kunder längre. Överlag finns en ökande förväntan om mer fördjupande och insiktsfullt innehåll som reportage, granskningar och fördjupningar. En annan del som skiljer sig är att intresset för senare och snabbare information i papperstidningen har minskat. Detsamma gäller med angelägenheten av rena nyheter, det har också minskat avsevärt. Båda verkar ha ett uppenbart samband med att penetrationen av uppkopplade mobiltelefoner, surfplattor och datorer har ökat och att nästan alla svenskar i dag har tillgång till internet på daglig basis. Många tar alltså del av det som händer via travronden. se eller andra nyhetskällor, som till exempel Facebook, vilket visas i vår stadigt ökande digitala publik i alla kanaler.

En annan trend är att fler väljer att köpa den tidiga tidningen i veckan än den senare. I olika intervjuer har vi förstått att Travronden verkar utgöra ”den röda tråden”, som större del av Travsverige har som utgångspunkt för att förkovra sig inom travsporten – och analysera kommande tävlingar. Särskilt stort intresse finns det kring spelet och V75 står oförtrutet stark. Så klart. Bidragande till det är sannolikt också att information får minskad relevans och aktualitet i och med den tröga processen att producera, trycka och distribuera en papperstidning. Alla delar tar i dag längre tid än förr och den spridda informationsmängden digitalt har dessutom ökat lavinartat på senare år.
Travronden står inte utanför samhällsutvecklingen.
I den bästa av världar hade jag kunnat redogöra för ännu fler delar av enkäten och djupintervjuerna, för resultatet är värdefullt och viktigt för oss, men av konkurrensskäl är det dessvärre inte möjligt. En del måste vi hålla för oss själva, men du som läsare kan vara övertygad om att vi lyssnar på vad en majoritet av er tycker och uttrycker. Det var för er ’alla travvänners speciella tidning’ en gång grundades och sen har fortsatt att leva i mer än 86 år.
För nej, papperstidningen försvinner inte.
Den ska inte läggas ned.
Vi älskar den minst lika mycket som ni gör.

• Hur kommer då resultaten att användas?
Inom kort börjar vi att skruva på vårt innehåll och våra produkter för att hitta en ännu bättre och mer attraktiv mix. Av tidigare erfarenhet vet vi att ni är öppna för successiva förändringar. Och läsarundersökningar hjälper oss att förstå vad våra lojala och betalande kunder anser bör prioriteras.
• Så vad kan vi då berätta?
En av de större satsningarna som står för dörren är Travronden Spel. Konceptet – som genomsyrar både digitalt och print – är i slutfasen och avsikten är att skapa en spelupplevelse utöver det vanliga. Vi vill helt enkelt göra någonting i hästväg och förväntningarna har inte minskat efter att ha sett de första skisserna. Sajten får du inte missa. Och det kommer ännu fler spännande nyheter från Travronden efter sommaren. Att inte förändras är att ge upp och det har vi inga som helst planer på.
Tack för att du tar dig tid – och trevlig sommar!

Ämnen i artikeln

TRAVRONDEN, LÄSARUNDERSÖKNING, SMART COMPANY
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Joakim Svensson, Chefredaktör och ansvarig utgivare
joakim [dot] svensson [at] travronden [dot] se
Dela
Tweeta
Mejla

Mer av Joakim Svensson

Grattis Rickard – vi ska alla vara tacksamma för hans pris
En ny tid är här och med den följer en...
Visst är det härligt med drömmar som går i uppfyllelse?
Travsporten gör skillnad. Och...
Travronden ger tillbaka och det är vi stolta över att fortsätta med
Allt Travronden gör går tillbaka till...
I väntans tider
Den nya spelmarknaden förändrar mycket...
Här är en lista som Travronden inte finns med på - vill vi det?
Här är en lista som Travronden inte...
  • Visa fler

Senaste nytt

19:15

Atlanta såld på auktion

De senaste dagarna har Hambletonian...
18:56

100 dagar till Elitloppet

I vanlig ordning avgörs Elitloppet på...
17:21

Digital Ink gör montédebut

Efter en framgångsrik karriär på...
15:03

Kurt Lindblom fyller 90 år

”Världens största travfamilj” firar...
14:11

Statistikbloggen V75

Blogg. Jens Sjödén
  • Visa fler

Mest läst just nu

Atlanta såld på auktion

De senaste dagarna har Hambletonian...

Statistikbloggen V75

Blogg. Jens Sjödén

Kurt Lindblom fyller 90 år

”Världens största travfamilj” firar...

Lord Skarplöth: "Klart att tittarna blir förbannade"

Hans Skarplöth fick inte prata under...

Digital Ink gör montédebut

Efter en framgångsrik karriär på...

Nyhetsbrev

Ja tack! Jag vill ha Travrondens nyhetsbrev och godkänner härmed TR Medias villkor

Travronden - en del av TR Media

Box 2073, 174 02 Sundbyberg
Besöksadress: Löfströms Allé 6C.
Chefredaktör och ansvarig utgivare: Joakim Svensson.
E-post: redaktionen [at] travronden [dot] se

© Travronden

Travronden är Sveriges största travtidning sedan 1932 – och ledande på spelinformation och tips. Vi har en lång och stolt tradition av att bevaka svensk och internationell travsport på ett upplysande och kunnigt vis. Med oss kommer du närmare hästarna, människorna, sporten och spelet.

Kontakt & kundtjänst

Kundservice: www.travronden.prenservice.se.
Kundtjänst: 08-522 183 45 (om du får tidning med posten, kl 7-17). 0756-66 01 00 (om du får tidning med morgontidning, kl 7.00-14.00).
Redaktionen: 08-564 820 00, redaktionen@travronden.se. Mejla medarbetare på Travronden: förnamn.efternamn@travronden.se.

Vanliga frågor och svar

Så blir du kund

Informationspolicy

Cookies

Integritetspolicy

Prenumerera & Annonsera

Så tar du del av Sveriges största och ledande travtidning – varje dag.

Vill du läsa Travronden digitalt?
Vill du få tidningen Travronden i din brevlåda?

Travfakta
Breedly
Till start

Annonsera

Vill du annonsera i någon av Travrondens kanaler?
Kontakta Markus Jalsborn på markus.jalsborn@trmedia.se.
Vill du nå ut till din målgrupp? Läs mer här!

Travronden i sociala medier

Följ oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram

TR Media

TR Media

TR Media - vi får fler att älska trav. Nu bygger vi ett mediehus med en portfölj av starka varumärken och innovativa digitala produkter.

Travronden

Vi älskar trav och är Sveriges ledande tidning med fokus på travsport. 

www.travronden.se

Spelvärde

Tips från Sveriges främsta tipsters och travanalytiker. Vi spelar för att vinna stort!

www.spelvarde.se

Travfakta

Proffsens verktyg. Nu för dig! 

www.travfakta.se

Travögat

Snabbaste vägen till alla rätt! Unika tips i videoformat från en av Sveriges bästa travspelare.

www.travogat.se

Jokersystemet

Det kraftfullaste och mest omfattande verktyget på marknaden för reducering av trav- och sportspel.

www.jokersystemet.se

Storavinster

Sajten för dig som vill spela med statistiken i ryggen.

www.storavinster.se

Överodds

Sveriges mest genomarbetade och bästa tipsmaterial för spel på fotboll.

www.overodds.se

Mile Media

Content Marketingbyrån för travet. Kostnadseffektiva och smarta lösningar som ligger i framkant i alla mediekanaler.

www.milemedia.se

Om Travronden

Travronden är Sveriges största travtidning sedan 1932 – och ledande på spelinformation och tips. Vi har en lång och stolt tradition av att bevaka svensk och internationell travsport på ett upplysande och kunnigt vis. Med oss kommer du närmare hästarna, människorna, sporten och spelet överallt.

Travrondens historia

Fakta om oss

Upphovsrätt

Utmärkelser

Att jobba hos oss

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS