Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Patrick Sjöö:
"ATG-Sten tycker att Top 7 är ett skicklighetsspel"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

På lördag drar ATG:s nya spel TOP 7 i gång. Förhoppningsvis kommer nya sköna extramiljoner in till travsporten.

Jag såg ett utskick från ATG:s marknadschef  Sten Andersson i fredags där han berättar om lanseringen av det nya spelet. Jag hoppas precis som han att det blir en lyckad premiär.

Vi får hoppas att inte trio- och DD-spelarna står över sina spel i helgen för att prova TOP 7. Det är viktigt att det är nya pengar som kommer.

Men att säga att spelet är till för skicklighetsspelare vet jag väl ändå inte. Jag är i alla fall närmare skicklighetsspelare än en Harry Boy-spelare. Men för att räkna ut vem som kommer femma, sexa eller sjua i ett lopp så räcker det inte med att vara skicklig.

Jag har nog problem att få in en trio. Oftast är det nog svårt att hitta en vinnare.

Nej, det här är betydligt närmare ett turspel än ett skicklighetsspel. Så strunta i oss som kan spela på trav. Vänd er till ny publik med TOP 7!

Vill ni läsa Sten Andersons brev så kommer det här: 

 

"Hej

En vecka kvar. Premiären av Top 7 närmar sig med stormsteg.

I morgon drar vi på ATG i gång den rikstäckande breda kampanjen för Top 7 då vår nya reklamfilm premiärvisas i TV4 (om du inte redan sett den, kolla här!). Och på måndag morgon öppnar vi upp spelet. Spännande!

Vi gör just nu allt vi kan för att föra ut budskapet om Top 7. Så därför här, som en liten avrundning på veckan, lite om vad och varför vi gör det vi gör och några tankar kring lanseringen och kommunikationen kring densamma.

Oavsett om man fortfarande ”är med” på V75 efter fyra omgångar eller ej, kommer många uppleva att detta är en ny spännande utmaning. Det kommer att förlänga spelupplevelsen och dessutom ge extra chans att vinna stora pengar. 

Top 7 kommer därför inledningsvis mest spelas av de som spelar oftast hos oss.

Därför får våra skicklighetsspelare sin alldeles egna Top 7-variant (streckvarianten) nämligen Top 7 Pro, vilken också får en egen och mer travsportorienterad marknadsföring. Detta är dessutom starten på en mer omfattande målgruppsanpassning, där framför allt skicklighetsspelaren kommer att bli alltmer positivt särbehandlad.

Som en Pro helt enkelt.

För att såväl vinstpotter som hästsportens tilldelning skall bli så stora som möjligt, behövs dock att många fler också spelar. Därför är grundspelet Top 7 den färdigtippade varianten, där alla kan delta lika enkelt som att köpa en lott. 

Man behöver inte hålla reda på vilket V-spel det gäller och att man vill ha en Harry Boy på det, utan det räcker att säga Top 7. Så enkelt. Vi kallar denna målgrupp för Högvinstspelaren

Vår förhoppning och våra tester säger att denna färdigtippade variant både kommer att vara uppskattad av kunder som sällan spelar på trav, såväl som hos skicklighetsspelaren som i sista sekund bestämmer sig för att vara med på Top 7. 

Eftersom det färdigtippade Top 7 vänder sig till en betydligt bredare publik, blir tilltalet i marknadsföringen också betydligt bredare. Här kommer vi att bjuda på ett skratt och ett drama, i syfte att påkalla uppmärksamhet i konkurrens bland de ca 5 000 andra kommersiella budskap en svensk exponeras för varje dag. Bland annat kommer dramatiken involvera såväl pingviner som ”mellanchefer”. Budskapet kommer till slut ändå landa i att det endast är 7 hästar i rad som man vinner (stora) pengar på. 

Klockan 17.50 nästa lördag är det dags. Låt oss hålla tummarna för en lyckad premiär av Top 7. Till dess - har du några frågor om kampanjen så hör gärna av dig till mig! 

Ha en trevlig helg"

Sten Andersen, Marknadschef ATG

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.