Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Rickard Hansson:
"ATG bryr sig inte om namnet – egentligen"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

ATG bryr sig inte ett smack om namnet Legolas.
De har agerat ganska listigt i ett avseende, men framstår som dårar och paragrafryttare.
Så här ligget det egentligen till.

Nyheten blossade upp i går: ATG är i tvist med det kommande spelbolaget Legolas. Namnet på konkurrenten – troligtvis döpt efter Thomas Nilssons segermaskin och ikon Legolas – anses vara förknippat med ATG och spelbolaget har registrerat varumärket. Den sakfrågan är i sig förstås otroligt löjlig. Många påminner om den brittiske författaren John Ronald Reuel Tolkien som i mitten av 1950-talet släppte trilogin Sagan om ringen där namnet Legolas lär ha varit, och fortfarande är, en inspirationskälla när hästar, hundar, katter, barn och andra ting ska döpas.

Det blir än mer löjeväckande när ATG:s ledning – som alltid annars hävdar att sporten är ST:s del medan de själva ska ta hand om spelet – helt plötsligt brinner så mycket för HÄSTEN Legolas. Jo, må vara att det nya spelbolaget blir en konkurrent till ATG och inte till Svensk Travsport, men det blir påklistrat och genant. Något ATG sannolikt är fullt medvetna om, åtminstone de inom organisationen med helikopterperspektivet.

Varför gör då ATG på det här sättet?
Tidpunkten, tajming. 
Snart ska Håkan Hallstedts spelutredning presenteras och om allt går "enligt plan" kan den nya spelregleringen träda i kraft 1 juli 2018. Långt bort, kan tyckas. Då bör man ha i åtanke att Rune Andersson, som ligger bakom Legolas.bet, trodde – eller åtminstone kommunicerade – att processen från...låt säga första trycket på tangentbordet till färdig produkt och lanserat spelbolag skulle gå snabbare än vad det gjort. 

Legolas.bet är ingen nyhet, namnet lanserades inte i förra veckan eller förra månaden. Företaget är i uppstartsfasen och har börjat marknadsföra sig, med namnet i diverse sociala medier. Min kunskap inom programmering är inte en promille över noll, däremot gissar jag att namnet lär spela en central roll i vissa typer av arbeten som inte per automatik syns utåt också. ATG valde att inte agera direkt, de sköt fram den här tvisten tills dess att det skulle bli så krångligt som möjligt för Legolas.bet, utan att Legolas.bet hade hunnit lansera och dessutom kunnat hävda: "vadå, ni har inte agerat på ett år – nu är det för sent, nu är vi förknippade med Legolas" typ.
Om det var behövligt med ett pressmeddelande? Jag vet inte, Leoglas fick gratisreklam men förmodligen fanns det en baktanke hos ATG. 

ATG ville helt enkelt sätta käppar i hjulen för en konkurrent och förskjuta deras lansering. Hade spelbolaget döpts till Boost.bet, då hade jag nästan kunnat tro på att ATG verkligen störde sig på namnet. 
Inget annat. 

 

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.