Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Rickard Hansson:
"Jag drog på smilbanden – kul!"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

En vampyr och guldtänder.
ATG:s nya reklamkampanj innehåller inga pingviner – eller hästar. 
Jag drog på smilbanden i alla fall.

ATG:s sätt att marknadsföra sig har varit omskrivet, och omtalat, de senaste åren. Minihästen Vinnie har fått utstå kritik – eller, kanske rättare sagt tanken bakom projektet än hästen själv. Så kom pingvinerna in i bilden i samband med Top 7. Inte det bästa man sett, inte det mest hyllade.

Nu har spelbolaget dragit igång en Harry Boy-kampanj. Eller: ”Harry” som det sägs nu för tiden – även om det inte riktigt satt sig bland ATG-folket själva alla gånger. Jag tycker att ATG är på rätt köl. 
Genom att ta del av reklamfilmen genom en Resumé-artikel med rubriken ”ATG lanserar nytt Harry Boy-koncept” är överraskningsmomentet noll, vilket kan vara en nackdel.

Likväl försöker jag mig sätta in i situationen att reklam sveper förbi vid tv-tittande – eller i telefonen vid start av streams på nyhetssidor – och ja, något fastnar jag för. Vampyr-filmen? Inte särskilt mycket. Familjen som ska fotograferas? Mycket. Soundet…lite sådär lagom feel good och fotografens brytning: ”Harrriiiy?”
KUL. (Jag bortser från att mamman i familjen har "vanliga" tänder sju sekunder in i klippet. Ja, jag har sett klippet några gånger...)

Varför inte några hästar? 
Jo, man kan förstå den frågan – men en bild på en häst säljer inte. Framför allt inte i dagens mediebrus med reklam och annonser överallt. Hela tiden. Att ingen sålt insidan av sina ögonlock till ett företag?
Satsningen på människorna bakom djuren, och djuren själva, i fackmedia har tagits emot väl. 
Marknadsföringen känns klart vettig för dagen.

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.