Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Tony Ryttar:
"5 anledningar till att Bold Eagle vinner elitloppet"

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Att Bold Eagle lämnar nästet och landar på Solvalla är det ­roligaste och bästa som hänt Elitloppet sedan Mack Lobell gjorde resan över Atlanten år 1988. Ett fenomen och en fantom som vill och vågar­ utmana det svenska lejonet i sin egen kula. Medan de ­främsta ­utmanarna famlat efter formen har Örnen skimrat i fjäderdräkten som aldrig förut. Farhågorna på förhand kan lika ­gärna vara en fördel. Bold Eagle är oslagbar. 

KUSKEN
Att Franck Nivard skulle vara ett minus är ett skämt. Ingen känner Bold Eagle bättre än honom, och ingen har kallare nerver. Det är stor skillnad att i år köra hästen alla andra vill ha rygg på, än att köra häst nummer 15, 16 och 17 i rankingen som vid hans tidigare tre Elitloppsförsök. La main froide, ”kalla handen”, kommer inte att sätta sig i tredje par invändigt. Och gör han det är det ingen fara. För på ren svenska översätts ordet Nivard bäst till Kihlström.

LÅNGRESAN
Bold Eagle är van att resa. Resan till Solvalla går snabbare än resan till nederländska Wolvega han gjorde trots att det innefattar en flygresa. Han kanske skulle sakna sin korkek i Clopin, men Örnen är ändå van att vara hemifrån med regelbundna besök på stuteriet. Många topphästar genom tiderna tände till på långresor. Nya intryck, nya revir och nytt adrenalin. Att Bold Eagle skulle matvägra eller fnysa åt det svenska kranvattnet tror jag inte. Då gör de väl som Abo Volo – tar med sig franskt mineralvatten på flaska. 

DISTANSEN
År 1959 ändrade man distansen i Elitloppet till mastiga 3 200 meter för att dåtidens Bold Eagle – världsstjärnan Jamin skulle förära Solvalla med ett besök. De franska fantomerna är annorlunda nu och sprinterdistansen kommer att passa Örnen som hans klor i ryggen på en kanin. Tränare Guarato säger att Bold Eagle är en sommarhäst vars kropp blir mjukare och smidigare av det varma vädret, och att två heat bara bör vara en fördel eftersom hästen har en otrolig återhämtningsförmåga. Hans lågt flygande stil passar mycket bättre på Solvallas speedwaybana än Vincennes kuperade autostrada. Farten är Bold Eagles bäste vän, och det kommer att gå fort. Riktigt fort.  

UPPSTÅNDELSEN
Ingenting bekommer Bold Eagle mindre än uppståndelsen. Vi talar om en häst som sover, trots att han har 20 tv-team hängande i mungiporna bara minuter innan han skall trava upp mot start i Prix d’Amérique. Han skulle förmod­ligen undra vad som var på gång om det inte råder kaos runt omkring. Nervös? Det skulle vara ägar­en Pierre Pilarski i så fall. 

UTRUSTNINGEN
Bold Eagle går inte utrustad med några konstigheter som pullstropp/lasso eller dubbla huvudstänger, som hade kunnat ställa till problem. Smådetaljer som bett­plattan med borst på och hjälp­medlet med en stång tejpad på tömmen hinner han förmodligen inte ens med att sakna på Solvalla. Faran är nog i så fall om man skulle anamma trenden med helstängt huvudlag och jänkarvagn. Då lär Örnen flyga och Solvalla gör bäst i att boka en starttid på Bromma flygfält.

ANNONS


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.