Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Högre totonetto med sena lördagar

Foto: MIA TÖRNBERG/Travronden
Foto: MIA TÖRNBERG/Travronden

MALMÖ. Sen start på V75 på lördagar har det första året gett 110 miljoner kronor i ökat totonetto, rensat för jackpoteffekter, för ATG. ”Det är fantastiska siffror”, säger ATG:s verkställande direktör Hasse Skarplöth.

Publicerad:

ATG:s verkställande direktör Hasse Skarplöth och Svensk Travsports generalsekreterare Johan Lindberg presenterade innan lördagens V75-tävlingar siffror gällande spelomsättning, tv-tittande, publik, och restaurang- och sponsorintäkter för det första året med V75-1 klockan 16:20 på lördagarna.

 


I jämförelsen när det gäller totoomsättningen och tv-publiken är alla 52 lördagarna mellan Åby Stora Pris 2015 och 2016 med, och det gör att siffrorna inte enbart visar vad ”16:20-konceptet” medfört. För det innebär att även midnattstraven i Östersund och Boden, Elitloppslördagen (som inte hade sen V75-start), Rommes påskdag och Kalmars midsommarsöndag-75:a och de internationella omgångarna på Bjerke och Momarken också är med i jämförelsematerialet. När det gäller publiksiffrorna är enbart 16:20-V75-dagarna med i materialet.

 

I jämförelsen finns heller inte med skillnaden i marknadsinvesteringar (alltså reklam) från ATG:s sida som lagts just på V75, och Boost, som ju förutsätter att man spelar V75, med för jämförelsen ”före 16:20” och ”efter 16:20”. Hur mycker mer som ATG satsat på att marknadsföra V75 och V75-lördagarna det senaste året, jämfört med året innan, ville inte Skarplöth svara konkret på.

 

Den jämförelse som presenterades omfattade svensk omsättning, alltså bortdraget omsättningen från internationella partners. Och den visar att omsättningssiffrorna utvecklats positivt det senaste året.

 

– Vi kom från en stadigt vikande trend där den svenska V75-omsättningen sjunkit mellan 2011 och 2014. Under 2014 sjönk den med 47 miljoner kronor. Sedan omläggningen till senare starttid och med det nya tv-konceptet som kopplades till det har omsättningen på V75 ökat med 110 miljoner. Det är ett delta på 157 miljoner kronor och en i mina ögon fantastisk utveckling, säger Hasse Skarplöth.

 

Beräkningen är alltså jackpot-rensad. ATG räknar med att genomsnittsjackpot ger elva miljoner kronor i ökad omsättning. Under jämförelseperioderna var det nio fler jackpots året före 16:20-lanseringen än det varit efteråt. Alla spelformer visar en ökning, utan vinnare, plats, tvilling och trio, som backat. 

 

ATG siktade på att höja bruttoomsättningen med två procent och öka totonettot varje lördag med 600.000 kronor. Det har överträffats med råge; fyra procent i ökad bruttoomsättningen och totonettot har ökat med två miljoner, alltså en tredubbling jämfört med de satta målen.

 

Tv-tittandet hävdar ATG också har ökat. Men det är en svår jämförelse att göra med tidigare år eftersom det nu är en förutsättning att hänga med i kanalbyten för lördagssändningen om man vill se alla V75-loppen live, och tv-tittarna räknas därmed helt säkert dubbelt. ATG fokuserar på att tittandet på den ”viktigaste sändningen”, den i TV4 mellan klockan 18:00 och 19:00 ökat kraftigt, från 128.000 tittare tidigare till 219.000 nu. 

 

Publiksiffrorna på V75-banorna är däremot vikande, och det accelererande. Minus sju procent sedan omgörningen (och det gäller då enbart 16:20-lördagarna, inte de andra). Banorna visar också minus på restaurang- (vilket självklart hänger samman med publiktappet) och sponsorintäkter.

 

Under den kommande månaden ska ATG och ST nu fortsätta utvärderandet av sen V75-start på lördagar med de ”mjuka” värdena, det vill säga människors upplevelse av den senarelagda V75-starten, och den ska presenteras Kriteriehelgen på Solvalla.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.