Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Så säger de olika blocken om hästsporten i politiken

Foto: Maria Holmén/TR bild
Foto: Maria Holmén/TR bild

Valspurten är här. Extremt röstfiske in i det sista. Men finns det över huvud taget några ­politiker som v-e-r-k-l-i-g-e-n bryr sig om trav och hästar, på riktigt, och på djupet vet vad vi i den här världen tänker på? Ja, faktiskt. Möt dem här. Vi tar sista-minuten-pulsen på ­Saila Quicklund (M), 56, från Östersund, och Peter ­Johnsson (S), 56, från Trollhättan.
Två tvättäkta travexperter i den svenska riksdagen, från ­vardera av de båda huvudblocken.

Publicerad:

Saila Quicklund är kanske Sveriges travkunnigaste riksdagspolitiker. Hon var i många år gift med Jan Quicklund, travbanechef i Östersund, och har travets huvudfrågor i generna. Hon är moderaternas talespersoni idrottspolitiska frågor.

Peter Johnsson har under åtta års tid fungerat som spel- och idrottsansvarig inom socialdemokraterna, och har länge suttit och utrett och bearbetat det underlag och material som nyligen lett fram till en ny spellagstiftning.

Att de här båda politikerna kan travet, råder ingen tvekan om.

Olika i grunden: En kvinna, från Jämtland, moderat. Och en man, från Västergötland, sosse.

Ändå är de alldeles utomordentligt goda vänner - delvis just tack vare sitt travintresse.

På jobbet har de till och med, tvärs över partigränserna, skapat en liten ”travgrupp” – ett nätverk med en handfull riksdagsledamöter, som de senaste åren då och då träffats – såväl i mötesrum som på banor – för att umgås, sprida ytterligare kunskap och diskutera förutsättningarna kring allt med hästhållning, spelhantering, speciella skatteregler och andra branschrelaterade frågor.

– Man blir glad av att vara ute på travbanorna just nu – eller av att se travet på tv, säger Saila Quicklund.

– Den gamla bilden om att trav är mest något för äldre herrar håller på att förändras. Både bland aktiva och inte minst på publikplats, ser det helt annorlunda ut numera, med en härlig blandning av kön, åldrar och ursprung.

Peter Johnsson nickar instämmande.

Men trots sämjan: När man börjar prata om några olika heta ämnen i detalj, blir det snabbt uppenbart att Johnsson och Quicklund representerar olika ideologiska läger.

Politikerna om den nya spellagstiftningen

Saila (M):

– Jag har inte sysslat så aktivt just med den delen, utan hos oss är det i första hand Olof Lavesson som har ­arbetat tillsammans med bland annat minister ­Shekarabi kring det här. Men självklart tycker vi att det är väldigt angeläget att det nya licenssystemet nu är på väg att implementeras, och att vi får en trygg ­hantering över hela marknaden av eventuellt missbruk eller beroende och liknande, kring hela spelsektorn.

Peter (S):

– Vi såg en problembild torna upp sig, för 8-10 år sedan, med de IT-­baserade spelbolagens intrång på den svenska marknaden. För både hästar och ­kuskar tror jag att den här utredningen och förändringen som jag ligger bakom, är det absolut viktigaste som har hänt på senare år, för att skydda den ­svenska hästnäringens intressen. Alla förutsättningar, skatteregler etcetera, går till den svenska hästnäringens fördel. Sen kan man väl säga att vi politiskt sett haft en relativt stor samsyn, om just det här licenssystemet. Det är väl bara Sverige­demokraterna och Vänsterpartiet som inte har hållit med om grunddragen. Och nu verkar SD också ha ändrat sig, och anslutit till övriga partiers linje, om jag förstått saken rätt. Vissa har ju anmärkt på att det nu blir ytterligare ett par års utredningstid vad avser delen som reglerar hästsportens försörjning, inom det här paketet. Men här är jag alldeles övertygad om att Ardalan Shekarabi (civilministern, S, reds. anm.) kommer att agera snabbt, om någon avart dyker upp under resans gång. Vi kommer inte att låta någonting bli sämre eller värre under den fortsatta ­utredningstiden.

Politikerna om skattepolitik

Saila (M):

– Väldigt många både aktiva och hästägare inom travet är ju egen­företagare av något slag. För dem är det ­jätteviktigt att beskattning och arbetsgivaravgifter och all ­reglering kring det, hålls på en rimlig nivå och stimulerar företagande. ­Travsporten är betydelsefull ur många ­aspekter. Den spänner över områden som ­jämställdhet, integration, folkhälsa, ungdomsaktivering och ­glesbygdspolitik. Därför vill vi ­underlätta ännu mer för häst­människor, till exempel med utökade rut- och rot-avdrag, inga skatte­höjningar och enklare regelverk och administration.

Peter (S):

– Vi har också bra lösningar kring det här. Men i grunden har vi ju olika syn på hur saker och ting ska finansieras. Vi socialdemokrater vill prioritera ­välfärd före skattesänkningar – och välfärd i ett samhälle är ju i något som i allra högsta grad även hästar och hästfolk kommer i åtnjutande av. Inom Alliansen är allt som kostar något lite mer, väldigt jobbigt. Men däremot vill de ha avdrag för allt möjligt. Det verkar det inte vara några problem med.

Politikerna om transporter

Saila (M):

– Vi är emot regeringens föreslagna skattehöjningar på bensin och diesel. Vi motsätter oss också överindexeringen av flygskatter. Vi vill att nuvarande nivåer ska ligga kvar. Höjd flygskatt är en väldigt ineffektiv åtgärd, som mer tenderar att straffa än att underlätta för folk, särskilt på landsbygden. Det här är viktigt för alla kategorier av hästfolk, som ofta har ett stort transportbehov. Att hålla nere transportskatter är också viktigt för att inte missgynna landsbygden, för att stötta regionala förutsättningar att hålla öppna åkrar över hela landet, och inte minst för att vi som valt att bo i norr får samma förutsättningar som övriga landet.

Peter (S):

– De höjningar som föreslås av ­transportskatterna, till exempel flyget, ­borde ha minimal påverkan nere på ­individnivå. Om man i sin travrörelse inte ­klarar av dessa mycket små ­justeringar, har man nog byggt upp sin rörelse på för knappa ­marginaler. De här ökningarna måste man ju ­också i det stora hela koppla till miljöpåverkan, och se hur en liten ­skärpning av skatte­satserna kring ­flyget skulle inverka på vår miljö, och på oss alla. Inte minst landsbygden, och alla hästar och häst­människor, gynnas av den här typen av ­miljöpositiva åtgärder.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.