Sveriges ledande travtidning
ANNONS

”Vi har ingen exklusivklausul”

Foto: MIA TÖRNBERG/Travronden
ATG:s marknadsdirektör Sten Andersen. Foto: MIA TÖRNBERG/Travronden

ATG har sedan i vintras huvudsponsoravtal med Svenska Hockeyligan. Nu har SHL tecknat ett liknande avtal med ett internetbaserat internationellt spelbolag Nordicbet – alltså en konkurrent till ATG.

Publicerad:
Detta är anmärkningsvärt. Det förefaller osannolikt att de andra huvudsponsorerna accepeterat motsvarande situation. 
 
Skulle SHL kunna ta in Expressen som huvudsponsor när man redan har Aftonbladet? Otänkbart. Skulle SHL kunna ta in Åbro som huvudsponsor när man redan har Norrlands Guld? Skulle inte tro det. Och skulle Beijer Byggmaterial acceptera att Byggmax kliver in i ishockeyladorna? Knappast.
 
Men ATG får nu acceptera att Nordicbet-loggan kanske finns i vänstra tekningscirkeln när V75-loggan är i den högra.
 
– Det här är ingen överraskning för oss. Vi har inget i avtalet om exklusivitet för spelbranschen. Det vi har inskrivet är att ingen annan aktör som erbjuder spel på hästar får vara sponsor, säger ATG:s marknadsdirektör Sten Andersen.
 
Nordicbet verkar inom marknadssegmenten sportspel och casino. I Dagens Industri spekuleras det i att avtalet kostar spelbolaget ungefär 30 miljoner kronor årligen, i tre år, för sponsoravtalet med hockeyligan. När det gäller vad ATG betalar är det fortfarade en hemlighet, trots att trycket bitvis varit rätt hårt på ATG att avtalets innehöll bör offentliggöras. 
 
– Jag tänker inte gå in vad vi betalar nu heller, det är en affärshemlighet. Men det är långt mycket mindre än de siffror som det spekulerats i. En viktig anledning till det är just det här att vi inte har någon exklusivitetsklausul. Prislappen för en sådan skulle ha blivit så hög att det inte var ett alternativ att skriva ett avtal innehållande att vi skulle vara ensamma från hela spelsektorn. Villkoret blev därför att SHL inte får ingå ett sponsoravtal med någon annan aktör som erbjuder spel på hästar i Sverige, säger Sten Andersen.
 
Alltså har Svenska Hockeyligan att utan att bryta mot avtalet med ATG haft möjlighet att utöka sin klubb huvudsponsorer (fem företag stor) med ett spelbolag som inte har spel på hästar på menyn. Vilket nu alltså skett.
 
- Bedömningen från vår sida när vi gick in i avtalet med SHL var att det ger oss en så stor och viktig kontaktyta in i sportspelsvärlden att vi ville vara med när vi fick chansen. Vi ser framåt mot 2019 då spelregleringen ska göras om till ett licenssystem och då det är tänkbart att ATG också erbjuder sportspel. Andelen travintresserade bland de som är ishockeyintresserade är mycket stor. Avtalet erbjuder möjligheter på många olika sätt. Under kommande SHL-säsong ska samarbetet fördjupas, inte minst på nivån enskilda klubbar och enskilda travbanor, avslutar Sten Andersen.
 
ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.