Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Vi har mer att tänka på än starttiden för V75

Foto: TR Bild
Foto: TR Bild

15.00 eller 16.20? Eller något annat? Debatten går het om starttiden för V75. Allt ur ett ekonomiskt eller personligt perspektiv. Men man missar kanske det allra viktigaste – travsportens långsiktiga legitimitet.

Publicerad:

INSÄNT. Att få finnas på en bra sändningstid i landets största tv-kanal är ingen självklarhet, inget man ”köper”, utan man måste också kunna leverera ett visst antal tittare. Speciellt om kanalen är kommersiell.

TV4 har, som landets största tv-kanal, varit en stark och viktig samarbetspartner till svensk travsport sedan 1993. Andra travländer fattar inte hur vi, varje vecka året runt, kan få finnas på så bra sändningstider i landets största tv-kanal.

Men det som inleddes som utfyllnad kring engelsk fotboll i det suveräna formatet Tipsextra i SVT 1976 har förvaltats väl. I september 1987 fick vi dessutom en fast halvtimme i SVT, 17.00–17.30, för att redovisa den tidens V65-lördag. Lars-Gunnar Björklund tog in oss i Tipsextra. Lennart Jelbe, Sven ”Plex” Peterson och Kjell Andersson, med sitt travintresse, lade grunden för ett eget program i dåtidens monopol-tv. Deras insatser är i ett längre perspektiv ovärderliga och helt avgörande för den status vi har än i dag.

När TV4 så på allvar klev in på arenan 1992 öppnades nya möjligheter. Men dåvarande TV4-chefen Björn Nordstrand, stor hästägare och mycket travintresserad, var tydlig:
– Om vi ska ta hand om era onsdagstävlingar på Solvalla och Dagens Dubbel varje dag, så måste vi också få ert nya V75 på lördagar. Det är ett krav.

Och så blev det. Men nu började också jakten på egna tittarsiffror. Att ligga gömd i stora och varma miljonformat som Tipsextra och Tipslördag betydde oerhört mycket för att intresset breddades. Men hur starka var vi på egen hand?

TV4 har hela tiden haft ett tydligt mål. Över ett år, en månad, ett dygn ska i snitt minst 20 procent av alla som har sin tv på titta på TV4. Det har man lyckats väl med. Det kallas för tittarandel och är kommersiellt oerhört viktigt. Ju fler tittare – desto dyrare annonser. Enkelt samband.

Men det är också viktigt för oss. Ju fler tittare – desto större legitimitet och på sikt större intresse.

Vad innebär det då i praktiken? Betydelsen av vanligt tv-tittande, så kallad linjär tv, sjunker i konkurrens med andra plattformar, men är fortfarande av mycket stor betydelse. Mellan klockan 18 och 19 en vanlig lördag har ca 1,5 miljoner människor sin tv på.

20 procent innebär alltså cirka 300 000 tittare. Där låg vi länge enbart med ett sammandrag av V75, ibland med hjälp av olika försök till ”blandad underhållning”. Men alltid för att försvara vår sändningstid.

För några år sedan började dock detta sammandrag knäa. Mycket på grund av en alldeles utmärkt livesändning klockan 14–17.00 i TV12. Denna drar dock aldrig fler än 80.000–100.000 tittare, främst för att den ligger tidigt på dagen och i en ytterst marginell kanal.

I det läget fattar ATG ett strategiskt beslut – främst för att förbättra ett ekonomiskt resultat, men det får också positiva konsekvenser för TV4 och sportens tittarandel. Helt plötsligt måste nämligen 80 000 livetittare i TV12, sportens hardcorekärna, sluta börja laga lördagsmiddagen för att under stora protester gå över till ett sammandrag i TV4. Detta för att få se upplösningen av sitt älskade V75.

Men huxflux når också TV4 sitt mål om tittarandelar igen. Och vi inom sporten har lyckats hålla i hop ett eget tv-koncept för 300 000 personer. Enligt ATG har det också fått positiva spelkonsekvenser på uppåt två nettomiljoner per lördag. Det kan säkert diskuteras. Men om man lyckas behålla både en viktig plats i vår största tv-kanal och tjäna mer pengar är det väl en hyfsad förändring?

Jag säger därmed inte att detta är enda lösningen. Det finns säkert flera. Men att ha en stark position i stora medier kommer även fortsatt vara viktigt. Våra stora sommarfester, som pågår just nu, med besökare från en bred allmänhet, har inte kommit till av sig själv. De bygger på idéer och acceptans av vår sport på en helt annan nivå än i något annat land.

Vi kan aldrig få 100 procent att älska trav och spel på hästar. Men när 20 procent gör det ska de andra 80 tycka att det är okej. I en sådan miljö kommer vi alltid ha en chans att växa.

I den motsatta miljön blir det besvärligt. Där befinner sig tyvärr spelbranschen som helhet just nu. Därför har vi mer att tänka på än starttider.

REMY NILSON
Numera ledamot av Svensk Travsports styrelse

ANNONS

Ämnen i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.