Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Vinnie – en riktig succé

Foto: JEANNIE KARLSSON
Vinnie har blivit en riktig succé på YouTube. Foto: JEANNIE KARLSSON

Den lilla minihästen Vinnie är en succé på nätet. ATG rankas som det mest framgångsrika företaget på YouTube under 2014 och toppar undersökningen ”YouTop100” som mäter vilka svenska företag som fått flest antal visningar på YouTube under 2014.

Publicerad:

Chimney delar ut priset för andra året i rad efter att ha analyserat Sveriges 600 största företag och deras genomslag på YouTube. ATG vinner även priset Årets Nykomling.
– Vi ska bli Nordens största spelbolag genom att erbjuda den mest engagerande spelupplevelsen och bästa mötesplatsen för spel. En viktig del är att ha Sveriges mest engagerande reklamkaraktär. YouTube är en mötesplats som kräver ett äkta intresse från tittarna och att man själv väljer det man vill titta på, vilket gör priset extra roligt, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG i ett pressmeddelande.

Filmerna med Vinnie lanserades i augusti 2014 och har blivit mycket populära, flera episoder har över en miljon visningar. I höstas lyckades även Vinnie bli den reklamfilm som på snabbast tid nådde en miljon visningar i Sverige, och slog därmed Zlatans film för Volvo.
Vinnie är en medveten och långsiktig satsning från ATG som ska göra hästar och travsport mer tillgänglig och intressant för nya målgrupper. Satsningen har slagit väl ut och flera mätningar visar på Vinnies popularitet bland svenska folket. Men att redan ha flest antal visningar av alla svenska företag på YouTube kom som en överraskning.
– Vi är så pass nya med Vinnie och på YouTube, så vi trodde inte vi skulle har en chans. Det här är roligt för alla som jobbat hårt med att öka intresset för hästar och ATG. Och för Vinnie, så klart. Det blir några extra morötter till honom ikväll, säger Sten Andersen.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.