Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Hallå där...

...Markus Myron, sportchef på Solvalla som hade en smått otrolig publiksiffra under söndagens breddloppstävlingar.

Publicerad:

6.346 personer på Solvalla. Kommentar?
– Jag är så nöjd ska jag säga. Jättenöjd! Det här var en testballong och att den lyckades så pass bra som den gjorde är tacksamt.
Ni valde att köra tävlingarna samtidigt som en bakluckeloppis pågick på publikplats. Hur kom ni på den idéen?
– Tidigare har vi haft bakluckeloppis på vår parkering, men det var marknadsavdelningen som tyckte att vi kunde testa att flytta ner den till publikplats under en tävlingsdag. Man kan inte säga något annat än att det blev stor succé.
Vad var det för besökare som kom till Solvalla denna söndag?
– Det var absolut inte vår kärnpublik, utan de flesta bestod av loppisbesökare. Att kunna introducera dem för vår värld är väldigt roligt och vi valde att prata på ett pedagogiskt och förklarande sätt. Under loppen stod massvis av besökare vid bankanten med blicken på fältet och mobilkamerorna i högsta hugg.
Att travskolechef Glenn Elo dessutom vann lopp gjorde kanske inte saken sämre?
– Det blev givetvis en lyckoträff i och med att han kunde göra lite reklam för vår travskola. Jag hoppas verkligen att några av dem som kom under söndagen också väljer att besöka oss en vanlig travdag.
Tror du att det här är framtiden? Att ha fler verksamheter igång samtidigt som travtävlingarna?
– Det är någonting vi får utvärdera, men av söndagen att döma så är väl det känslan. Vi får försöka hitta fler koncept att kombinera med travtävlingar så publiken kommer till travbanan. Trav på plats är otroligt häftigt och det måste fler få möjligheten att inse.
Det var den tredje bästa publiksiffran på Solvalla under 2016. En breddloppsdag!
– Ja, precis. Bara lördagen och söndagen under Elitloppshelgen lockade fler besökare, så det handlar verkligen om högt och lågt vad gäller sportslig kvalité. Det här visar att potential finns för Solvalla – det gäller bara att ta till vara på den på ett vettigt sätt, avslutar Myron.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.