Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Avstängda spelare kontaktas: "Ändrat på det nu"

Foto: ATG/Pressbild
Hans Lord Skarplöth, vd ATG. Foto: ATG/Pressbild

8 januari kunde Breakit avslöja att spelbolag inte anpassat sig till självavstängningsfunktionen ”Spelpaus”. Medborgare som stängt av sig från spel kunde placera insatser på svensklicensierade bolag.
Under fredagen kunde Dagens Nyheter avslöja att elva av 34 bolag tog kontakt med en avstängd kund.
– Jag hoppas att Spelinspektionen sätter ned foten, skriver ATG:s vd Hans Lord Skarplöth i ett mejl till Travronden.

Publicerad:

8 januari kunde Breakit avslöja att spelbolag inte anpassat sig till självavstängningsfunktionen ”Spelpaus”. Medborgare som stängt av sig från spel kunde placera insatser på svensklicensierade bolag.
Under fredagen kunde Dagens Nyheter avslöja att elva av 34 bolag tog kontakt med en avstängd kund.

ATG var ett av de elva bolagen som, enligt DN:s granskning, tagit kontakt med avstängda kunder genom två stycken mejl. Ett som rör spelbegränsningar och det andra en form av enkätundersökning som bolaget skickar till nya kunder, vilket kan liknas vid ett välkomstmejl.

Vd Hans Lord Skarplöth menar att ATG är skyldiga att kontakta kund som till exempel satt en hög insättningsgräns.

– Vi tycker den nya spellagens regleringar kring spelansvar är bra för spelarna och för branschen. Den senaste rapporteringen visar tyvärr tydligt att alla spelbolag inte tar det här på allvar, vilket är oroande och skadligt när det gäller förtroendet för spelbranschen. Det är viktigt att verka för en spelmarknad som mår bättre i morgon än i dag, där spelansvaret är en av de viktigaste frågorna. Överträdelser är oacceptabla och jag hoppas att Spelinspektionen sätter ned foten nu i ett tidigt stadium, skriver Hans Lord Skarplöth i ett mejl till Travronden.

"Vi måste kontakta dem"

Om kunden stängt av sig från spel är väl insättningsgränsen irrelevant? Varför kontaktades dem? Är det inte bättre att kontakta spelare efter att spelpausen löpt ut?

– Du har förstås en poäng, men i och med att kunden kan logga in och ändra sina gränser även efter registrering på spelpaus.se så säger lagen och föreskrifterna att vi då måste kontakta dem för att bekräfta ändringen.

Uppgifter: Uttalandet stämmer inte

Ni kontaktar inte alla kunder som har insättningsgränsen en miljon kronor i veckan – är inte det konstigt i relation till att kontakta självavstängda spelare?

– När kunden sätter en insättningsgräns som är 10 000 kronor per månad eller högre kontaktar vi dem. Det går aldrig att sätta en högre gräns per dag eller vecka än månadsgränsen.
Enligt vad Travronden erfar stämmer dock inte det. ATG kontaktar, enligt uppgift, inte samtliga kunder som angett en högre insättningsgräns än 10 000 kronor per månad.

Inga krav på hur gränserna sätts

Hur kan man ha insättningsgränser på 100 000 kronor per dag, en miljon per vecka och nio miljoner per månad? Matematiken går inte ihop. Vilka gränser gäller i sådant fall?

– Alla spelbolag måste se till att spelarna sätter insättningsgränser per dag, vecka och månad. Vi har däremot inget krav på hur de sätter sina belopp vilket innebär att gränserna då kan ”inkräkta” på varandra, även om det kan verka märkligt. Enkelt uttryckt: en insättning får inte överskrida dagsgränsen, veckogränsen eller månadsgränsen.

Ändrat rutinerna

Varför har avstängda kunder fått välkomstmejl?

– Vi skickade dessa mejl under några dagar efter årsskiftet och jag vill poängtera att de inte innehöll någon marknadsföring, och att vi därmed följt reglerna. Vi har som sagt ändrat det nu så att inga personer som registrerat sig på spelpaus får mejl från ATG. Avstängda kunder får heller inte några enkäter.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.