Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Belgisk tull hindrade svenske stjärnan

Foto: TR BILD
Kanske skulle Scotch Fez och Olle Nordin vunnit Prix d'Amérique redan 1949. Foto: TR BILD

1950 var året då Scotch Fez gjorde det ingen annan svensktränad häst gjort förut, att vinna Prix d'Amérique. Planen att låta Skotten erövra Paris redan 1949 skrinlades på grund av belgiska myndigheter.

Publicerad:

Det blev alltså triumf för Scotch Fez 1950 i Pd'A, den första svensktränade häst som lyckades med bedriften att knäppa fransmännen på näsan i deras, och världens, största lopp. Men faktum är att det kunde stått 1949 i stället för 1950 i historierullarna, men den då Algot Scott-tränade Scotch Fez stoppades bara timmar innan den tänkta avresan till Frankrike 1949. Då var tanken att han skulle starta i Prix d'Amérique och därmed skulle det för blott den andra gången bli svenskt gästspel (den förste var Harper Hanover 1939).
Scotch Fez var i toppform och planen var att låta honom och stallkamraten Whitney Hanover starta i ett par lopp i meetinget i Paris, däribland alltså Pd'A för Skotten. På hemvägen skulle de båda hästarna sedan starta i några större löpningar i Belgien. Allt var klart.

Den världsberömde Charlie Mills, som sedan några år tidigare förlagt sin verksamhet till Frankrike, skulle sitta upp i sulkyn. Certifikat för hästen var på väg. Allt var ordnat med transporten och den 4 januari skulle Scotch Fez med sitt resesällskap Whitney Hanover transporteras från Göteborg till Danmark för att resa ner via Nordexpressen till Frankrike.

Myndigheterna satte stopp

Men i sista stund, bara några dagar innan avfärd, kom beskedet via telegram att belgiska myndigheter inte tillät hästvagnen att passera landet med Nordexpressen på grund av denna vagns otillräckliga vikt "eller vad det nu var" som Travrondens skribent beskrev det något underliga beskedet. "Det hela förefaller obegripligt, då just den belgiska sträckan för färden Göteborg-Paris är rena bagatellen, men faktum kvarstår, och då detta skrives förefaller det faktiskt, som om en liten futtig tuva skulle få stjälpa lasset." Beskedet kom så pass sent och förvånande att Travrondens chefredaktör Sten "Sannlunn" Sandberg redan hade bokat in sin resa till Paris för att dokumentera Prix d'Amérique.

Det blev ingen resa för Scotch Fez, de belgiska myndigheterna satte stopp. Ett alternativ fanns för ägaren Einar Engblad – att låta Scotch Fez åka med bil hela resan, men riskerna var stora. Så stora att försäkringsbolaget inte ville ta en försäkring till det höga belopp som ägaren önskade. Därmed fick Scotch Fez stanna hemma medan Sannlunn på plats fick se franske Venutar segra i 1949 års upplaga av Pd'A, efter hård strid med Mighty Ned.

Fick vänta ett år

Sannlunn konstaterade i sin skildring efteråt att Scotch Fez sannerligen hade gjort sig rättvisa mot Europas elit.
"Verkligen tråkigt var det, att inte det praktiskt taget klara gästspelet av den Engbladska stortravaren kunde bli av. Det har också allmänt beklagats av de franska experter jag kommit i kontakt med – de har inom parentes visat sig väl känna till både Scotch Fez och övriga svenska topphästar."

Sannlunn var övertygad om att Skotten vid toppform skulle gett Mighty Ned och Venutar en match. "Men att Scotch Fez måste ha varit i högsta form och haft en lycklig dag för att få med utgången att skaffa, det är givet – det skulle inte heller ha förvånat att se honom gå sur i det ytterst krävande loppet" skrev Sannlunn.
Den historia som kunde skrivits på Vincennes kolstybb 1949 fick alltså vänta ett år. Men då kunde inte ens belgiska tullen stoppa Scotch Fez framfart. 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.