Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Därför får ATG en ny anmärkning av Spelinspektionen

Foto: ATG/Pressbild.
Hans Lord Skarplöth, vd för ATG. Foto: ATG/Pressbild.

ATG har återigen prickats av Spelinspektionen.
Den här gången handlar det om att ett fåtal kunder kunnat nyttja bonuserbjudande mer än en gång.

Publicerad:

Så sent som i december fick ATG en anmärkning av förvaltningsmyndigheten Spelinspektionen. Då gällde det att två banor tillhandahållit spel utan att vara registrerade. 

Då anmälde ATG felaktigheten på egen hand. Samma procedur har skett i det här fallet. Vid en flytt av servrar den 14 februari 2020 så uppstod problem. Kunder som redan nyttjat sin bonus kunde göra det på nytt. Felet upptäcktes snabbt och totalt 15 kunder kunde få en bonus på nytt, skriver Spelinspektionen i ett pressmedelande.

"Mindre allvarligt"

Enligt 14 kap. 9 § i spellagen får licensinnehavare endast erbjuda bonus vid första tillfället då en konsument spelar på något av licensinnehavarens spel.
”Vid en samlad bedömning anser Spelinspektionen att överträdelsen i detta fall är mindre allvarligt och att en anmärkning får anses som ett tillräckligt ingripande", skriver Spelinspektionen i sitt beslut.

Enligt Spelinspektionens nyhetshistorik är ATG det enda bolaget med svensk spellicens som fått mer än en anmärkning sedan spellagen trädde i kraft 1 januari 2019.

"Accepterar utan reservation"

Nu har ATG – under kort tid – fått två (!) anmärkningar, hur ser ni på det?
– Vi har gjort fel och accepterar utan reservation anmärkningen från Spelinspektionen. Viktigt att påpeka att vi i båda fall själva har upptäckt felaktigheterna och rapporterat in dessa till Spelinspektionen. Att följa de regelverk som finns är förstås grunden för hela vår verksamhet, säger Patrik Brissman, informationschef ATG.

"Önskar jag kunde lova"

Är er IT-plattform tillräckligt säker?

– Ja. Samtidigt önskar jag att jag kunde lova att ATG är det enda bolag i världen med en teknik och rutiner som alltid fungerar garanterat till 100 procent. Men det finns tyvärr inget bolag som kan ge den garantin. I den tekniska värld vi nu lever i finns alltid risken att drabbas av tekniska problem. Det är en del av allas vår vardag, oavsett om det gäller ett bankärende eller ett biljettköp på nätet. Vi jobbar fokuserat på att undvika alla tekniska problem, och problem som kan uppstå på grund av den mänskliga faktorn, och har i de båda fallen förstärkt rutinerna.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.