Hans Lord Skarplöth, vd ATG.
Trots nytt omsättningsrekord hade spelbolaget stora tekniska problem under lördagen. Det riktades kraftfull ilska mot ATG som inte klarade av trycket i såväl butik som på atg.se. Vd Hans Lord Skarplöth tycker dock inte att sajten hade stora problem. – Jag delar inte bilden av att det var stora problem på atg.se, skriver han i ett mejl.
Ni hade stora tekniska problem under hela eftermiddagen på ATG.se. Startlistor laddades inte, "ATG har stängt för spel" dök upp regelbundet, spelkvitton laddades inte. Ni visste att det skulle bli hårt tryck ändå händer det här – igen. Varför?
– Jag delar inte bilden av att det var stora problem på atg.se. Det finns kunder som drabbats men vi fick in spel hela tiden, även om det gick långsammare än vanligt. Det har aldrig omsatts så mycket pengar på så kort tid på atg.se. Med det sagt ska både du, jag och alla kunder förvänta oss att atg.se fungerar när vi loggar in. Det är inte mer än rimligt.
Er IT-avdelning har varit föremål för stark kritik i media och av kunder under många år. Du själv sade dig vara trygg med IT-avdelningen hösten 2016. Är du fortsatt det?
– Ja, det är jag och jag är trygg med att vi lär oss och blir bättre. Vi utvärderar hela tiden vårt arbete så att vi kan utvecklas. Det olyckliga är att det fanns kunder och butiker som hade problem. Vi tar åt oss av kritiken och ser till att vi möter utmaningarna bättre i framtiden.
Samma tidpunkt – hösten 2016 – vittnade flera källor om att IT-systemet var under all kritik. Vad har hänt sedan dess? Varför fungerar andra spelsajter när det är högt tryck men inte ATG?
– Under mina sex år på ATG har vi aldrig haft så få driftstörningar som under 2018. Visionen är såklart att vi inte ska ha några alls. Sen är driftstörningar tyvärr en del av den digitala åldern vi alla nu lever i.
– Att jämföra med andra spelbolag är svårt men låt oss konstatera att det inte finns några andra spelbolag i Norden som på så kort tid omsatt så mycket som vi gjorde i lördags. Den näst största spelpoolen var Stryktipset som i helgen omsatte ungefär en sjundedel av ATG:s multijackpott.
170 personer jobbade med ATG:s IT-avdelning 2016 enligt era svar då. Var brister det? För få personer eller för svag kompetens? Eller hur ser problembilden ut?
– Med facit i hand vet vi efter helgen att det tryck som uppstod skapade problem. Det handlar varken om för svag kompetens eller för få i personalen. Vi kommer noggrant utreda exakt vad som gick fel. Jag är såklart inte nöjd med att det fanns kunder och butiker som drabbades.
Succé och rekord samtidigt som brister blottades inför väldigt många kunder. Hur är känslan efter lördagen?
– Ett nytt omsättningsrekord och att en bit över tusen system med sju rätt som vann över 120 000 kr, det känns bra. De problem som drabbade butikerna och kunderna gör naturligtvis rejält ont.
Travronden i sociala medier