Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Hemsida ska få i gång diskussionen

Foto: FREDRIK BESKOW/PRESSBILD
Lisa Rönnbäck. Foto: FREDRIK BESKOW/PRESSBILD

Lisa Rönnbäck är projektledare för arbetet ”Schysst stall”.
I februari lanseras webbsidan med fokus på att få i gång ett medvetande och en diskussion kring beteenden som inte är acceptabla.
– Där kommer man att få handgripligt material, säger hon.

Publicerad:

Prevent är en ideell förening som verkar inom arbetsmiljöområdet med att förmedla kunskaper som hjälper företagen att förbättra arbetsmiljön.
– Rent formellt är Almega, Kommunal och Gröna Arbetsgivare beställare, det måste vara så. Men det är på uppmaning av branschen där vi i HNS varit ett bollplank och nu i början av december kommer vi att träffa Prevent igen, säger Sara Strömberg på HNS.

HNS har tagit rollen som språkrör för Prevent – att sprida materialet till hästnäringen.
– Arbetat var initierat innan #metoo kom igång, säger hon.
– I februari lanseras en webbplats med just namnet ”Schysst stall” där vi samlar en massa material, säger projektledaren Lisa Rönnbäck.

Vad är det för typ av material?
– Ett material som gör att arbetsgivare ska kunna arbeta för att bli ett schyst stall. En digital webbutbildning för arbetsgivare så att de kan säkra upp att man arbetar på det systematiska sätt man bör göra. Att arbeta för en psykosocialt bra arbetsmiljö.

Vill skapa förståelse

Rörlig bild är en central del i Prevents material.
– Vi har gjort massa filmer som skapar diskussionsunderlag och frågor. Massa dilemman som kan uppstå. Det finns många gråzoner och sedan rena övertramp. Tanken är att skapa en förståelse för vad som är vad och hur arbetsgivarna ska agera i sådana situationer. Helt enkelt att få igång ett medvetande.
Materialet vänder sig även till utbildningar.
– Bland annat på naturbruksgymnasier. Vad innebär sexuella trakasserier? Hur ska man agera?

Vänder det sig mot såväl lärare som elever?
– Ja, vi ger lärare handledning för hur man kan arbeta med det i sin skola.

Hur ska ni få människor att besöka hemsidan?
– Där litar vi bland annat på er, branschpress. Men även på organisationerna som ingår i Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Vi tänker också göra en stor lansering digitalt på Facebook för att nå ut.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.