Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Innebär den nya marknaden att ST säljer Travronden?

Foto: TR Bild
Foto: TR Bild

Svensk Travsport diskuterade ägarrollen för Travronden och TR Media under sitt senaste styrelsemöte. Nu är den stora frågan. Kommer ST att sälja TR Media?
– Allt kan hända, men jag vill inte ­förbigå den ägaranalys som vi nu ska göra, säger Svensk Travsports högste chef Ulf Hörnberg.

Publicerad:

Under det senaste styrelsemötet fanns det med en punkt på dagordningen som ger spekulationer. Där står det klart och tydligt att Svensk Travsport diskuterar ägarrollen för TR Media.

I TR Media ingår Travronden, Spelvärde, Stora Vinster, Travögat, Travfakta och Jokersystemet. Travronden är flaggskeppet i TR Media, som ägs av Svensk Travsport, och ägardirektivet för Travronden är: ”Det redaktionella uppdrag är att vara underhållande, nyskapande och samtidigt ta ansvar, vara oberoende samt opinionsbildande. Journalistiken ska kännetecknas av hög etisk nivå och korrekthet.”

"Helt andra förutsättningar"

Men nu är den stora frågan alltså om Svensk Travsport ska sälja TR Media med all dess innehåll?
– Det har blivit helt andra förutsättningar i samband med omregleringen av spelmarknaden. Det blir en helt annan marknad och då är det vårt ansvar som ägare att vi tittar över rollen och ställer oss frågan om vilken väg vi ska välja, säger Ulf Hörnberg, ställföreträdande vd på Svensk Travsport.

Så TR Media är inte till salu just nu?
– Nej, TR Media är inte till salu just nu.

Är det mycket som talar för att Svensk Travsport säljer TR Media?
– Jag kan inte förbigå den ägaranalys vi ska göra nu. Vi äger ett framgångsrikt bolag, och Travronden och TR Media sköts på ett väldigt bra sätt. Men som verksamheten kommer att bedrivas i framtiden så kanske vi är begränsande ägare. Det är det vi nu tillsatt en ­utredare att ta reda på. Den utredare som vi tillsatt ska inte att diskutera det här i media utan ska komma med analysen till ST:s styrelse när den är klar. Sedan är det ST:s styrelse som uttalar sig.

"Viktigt med ett hyfsat snabbt beslut"

På TR Media är man inte särskilt intresserade att prata om huruvida Svensk Travsport diskuterar en eventuell försäljning.
– Jag måste hänvisa alla frågor till Svensk Travsport. Det är ingenting som ligger på mitt bord, säger TR Medias vd Daniel Livensjö.

Hur är dina känslor kring att TR Media kan bli sålt?
– En försäljning riskerar ju såklart att skapa osäkerhet hos personalen. Det viktigaste är att ST kommer fram till ett hyfsat snabbt beslut så att vi kan fokusera på framtiden till hundra procent.

Hur mår TR Media i dag?
– Strålande bra. Jag har aldrig varit med om att det varit mer energi än det är just nu. Det händer massor framöver samtidigt som vi kan titta tillbaka på ett starkt 2018. Vi har ett fantastiskt gäng på plats och det är kul att gå till ­jobbet varje dag.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.