Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Lockar med miljonbonus

Foto: LARS JAKOBSSON/Kanal75
En miljon i bonus för världsrekord! Det sätter Tingsrydtravet upp som lockbete för att profilera Tingrsyds status som norra Europas enda milebana. Foto: LARS JAKOBSSON/Kanal75

Sveriges enda milebana, Tingsryd, tar nu ordentligt fasta på banans potential när det gäller att köra fort där.
- Vi inrättar en speciell världsrekordbonus på en miljon kronor i två lopp i sommar, säger banans ordförande Jan Hanson.

Publicerad:

Jan Hanson har stora planer på att utveckla bonustänket ytterligare till nästa år.

- Målet är att försöka få till att vi ska kunna köra ett regelrätt världsrekordförsök med Europas absolut bästa hästar inbjudna. Siktet är att då ha en bonus på två miljoner kronor till den häst som slår absoluta världsrekordet. Det ska vara få hästar i loppet, i kamp mot både varandra och klockan. Tänk att lyckas få hit till exempel Commander Crowe mot Ready Cash, eller det som kanske är deras stjärnmotsvarigheter nästa år, i ett sådant regelrätt rekordförsök! 

Nu har Jan Hanson fått börja med vad som kan kallas en ”mjukstart” på rekordsättartänket. I ett av loppen under V86-kvällen onsdagen efter Elitloppet (29 maj) och sedan i stoloppet när banan firar tioårsjubileum söndagen den 16 juni blir det alltså världsrekordbonus. En miljon kronor till den som slår antingen det absoluta världsrekordet för hingstar och valacker, Enough Talks 1:49 3/5 (1.08,1), eller Giant Diablos stovärldsrekord 1:50 1/5  (1.08,5) över engelska milen 1.609 meter. Ja, eller om han nu väljer att räkna milebanerekordet (Enough Talk gick sin världsrekordtid på ”enkurvebanan” Colonial Downs) även på hingstsidan, i så fall är det Donato Hanovers 1.08,5 som gäller där också.

- Det V86-lopp som är utskrivet för hästar som tjänat minst 500.000 kronor och det öppna stoloppet, med 75.000 kronor till vinnaren, den 16 juni får de här bonusmöjligheterna, berättar Jan Hanson.

- Vår lilla dröm är väl att lyckas få Tamla Celeber och Viola Silas i stoloppet den 16 juni. 75.000 kronor i förstapris blir nog i så fall inte det som egentligen lockar dem att starta, utan det är då möjligheten att kunna köra riktigt, riktigt fort, fortsätter han.

Det är förstås inte Tingsrydtravet självt som ekonomiskt finansierar en eventuell utbetalning av miljonbonusen.

- Nej, det förstår väl alla att vi inte skulle klara. Det här är möjligt tack vare att vi lyckats knyta till oss sponsorer och en bra försäkringskontakt som så att säga ”står för risken”, avslutar Jan Hanson.

 

 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.