Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Minskat intresse – men ATG sänktes inte av VM

Foto: Lars Jakobsson/TR Bild
I och med svenska fotbollslandslagets framgångar under VM sjönk intresset för travtävlingarna, men omsättningstappet var inte större än fem procent på V75– och V86–tävlingarna. Foto: Lars Jakobsson/TR Bild

Fotbolls-VM är avslutat. Hur mycket ”kostade” den tuffa konkurrenten för ATG? 41 miljoner kronor, eller drygt fem procent, på de ­stora dagarna.
– Sveriges framfart har helt naturligt medfört ett större engagemang för fotbollen, säger ATG:s tillförordnade försäljningschef Peter ­Magnsjö.

Publicerad:

När många blickar riktas mot stora evenemang i allmänhet och fotbolls-VM i synnerhet betyder det minskad omsättning hos ATG. Under turneringens gång tappade ATG drygt 14 miljoner kronor – 2,6 procent – på spelformerna V86 och V75. Totalomsättningen sjönk med 41 miljoner kronor under dessa ­dagar. 
– Att omsättningen för V86 och V75 sjunker under Fotbolls-VM är något vi är förberedda på, men hur stort tappet blir kan vi inte svara på ­förrän år 2018 är slut, säger ATG:s tillförordnade försäljningschef Peter Magnsjö.

– När det gäller stora evenemang och framför allt stora sportsliga mästerskap så som årets fotbolls-VM är vi givetvis beredda på att engagemanget för våra produkter sjunker något.

Hur illavarslande är det, år 2018, under pågående Pokalår?
– Vad Pokalåret anbelangar ser vi inga anledningar till oro då vi tagit med fotbolls-VM i beräkningarna. 

Har marknadsföringen under dessa veckor förändrats i omfång och/eller inriktning?
– I våra marknadsföringskanaler arbetar vi ständigt med kundkontakt – både i butik, online och via CRM, Customer relationship management. Vårt arbete för kunden pågår hela tiden.

För ATG:s del var det här sista mästerskapet som spelbolaget inte själva kunde arrangera spel på, något som förändras i samband med den nya spellagen som träder i kraft 1 januari 2019.
– Nästa gång ett sådant mästerskap spelas kommer vi själva att ha möjlighet att vara med och engagera och vara delaktiga på lika villkor. Något vi ser fram emot, säger Peter Magnsjö.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.