Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ökad omsättning – men minusresultat för ATG

Foto: Lars Jakobsson/TR Bild
Lotta Nilsson Viitala. Foto: Lars Jakobsson/TR Bild

Omsättningen ökade, men ATG gick ändå minus under årets första halvår. 33 miljoner kronor back lyder resultatet och underskottet får täckas av medel från Hästsportens fond.

Publicerad:

2017 omsatte ATG 6.568 miljoner kronor det första halvåret, 2018 slutade siffran på 6.642 miljoner kronor. Det innebär ett nytt omsättningsrekord för spelbolaget trots konkurrens från både fotboll – och väder, enligt ATG:s ekonomichef Lotta Nilsson Viitala.
– Vi har haft en tillväxt under det första halvåret av 2018, som vi är glada för. Det trots att vi har haft stor konkurrens emot både fotbolls-VM och den varma, i många fall härliga sommaren som Sverige har bjudit på. Den fortsätter också i juli. vi håller i det, och har omsättningsrekord första halvåret, så klart det känns bra, säger Lotta Nilsson Viitala.

Anledningen till omsättningsrekordet ligger framför allt i ökad omsättning för V75 och Grand Slam 75. Och på ATG är man nöjda med att de produktlanseringar som gjorts tidigare år betalar sig.
– Det är de stora V-spelen som har vuxit, sedan ska man inte sticka under stol med att vi fått hjälp av en extra V75-lördag jämfört med samma halvår i fjol, dessutom har vi haft lite extra jackpotar. Däremot har vi inte gjort några stora produktlanseringar, utan den här omsättningsökningen har kommit ändå, utan att vi gjort några större förändringar, säger Lotta Nilsson Viitala och fortsätter:
– Den extra V75-lördag som kom under det här halvåret blir vi av med i kvartal tre, så det visar sig då hur mycket det innebär för omsättningen. Hur som helst så är vi på ATG otroligt glada över att vi kan konstatera att intresset att spela på hästar blir allt större.

Minus 33 miljoner

När det kommer till resultatet för halvåret landar det däremot på minus 33 miljoner kronor. Pengar som fått tas från de balanserade vinstmedlen, det vill säga Hästsportens fond.
– Det stämmer absolut att resultatet är minus 33 miljoner kronor och det beror på några olika saker. En positiv effekt under första halvåret är att vi växer i omsättningen, dessutom att vi har en positiv effekt i att vi har ett starkare rörelseresultat, alltså att vi har mindre kostnader under halvåret än vad vi hade under jämförelseperioden i fjol. Men vi ökar våra medel till sporten med 119 miljoner kronor och det är ju det stora skälet till att vi har ett minusresultat. Det här är helt i enlighet med den plan som vi lade upp redan 2014.

Minus 33 miljoner kronor under första halvåret och i runda slängor 180 miljoner kronor kvar att leverera till sporten. Hur mycket kommer behöva tas från de balanserade vinstmedlen?
– Det är ingenting som jag kan uttala mig om, men att det kommer behöva tas därifrån, det kan jag säga. Men. Det är helt enligt plan.

Helt enligt planen från 2014 säger du ofta. Utveckla.
– När det beslutades om överenskommelsen kring pokalåret gjordes en långsiktig kalkyl och prognos. Den har vi rört oss efter de här fyra-fem åren med ganska bra närhet till prognosen, så det här är helt enligt plan, hur tråkigt det än är enligt vissa att jag uttrycker mig så. Men det är sant. Vi har ett resultat enligt den plan som lades upp 2014.

Med tanke på resultatet, känner ni er trygga eller är det oro inför 2019 och omregleringen av spelmarknaden?
– Vi känner vår verksamhet väl, sedan är det klart att det alltid finns osäkerhetsmoment för framtiden. Man vet aldrig vad som kommer och vad andra gör, men vi har en trygghet och en stabilitet i att vi känner oss själva.

Hur kan vi förvänta oss att kvartal tre kommer att se ut?
– Som alla vet vid det här laget så avslöjar jag inga prognoser. Det jag kan säga är att sommaren och fotbolls-VM gick in i juli och det är faktum att vi hade stor konkurrens av de två faktorerna. Vi har hållit ihop det bra när det kommer till V-spelen, men vi har märkt av att de andra produkterna tagit en del stryk. Däremot vill jag än en gång säga det att vi har en rekordomsättning under första halvåret, trots tuff konkurrens under andra kvartalet. En konkurrens som nämnt tidigare påverkar även kvartal tre. Det är väl så mycket jag kan guida kring kommande perioder.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.