Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ökat fokus på dress- och reklamregler

Foto: HANOLD/ALN
Foto: HANOLD/ALN

Från och med första mars kommer måldomare och ekipagekontrollanter öka fokuset på dressarnas utseende, meddelar Svensk Travsport.
Detta trots att Svensk Travsport bara för några veckor tyckte att dressdebatten tagit väl stora proportioner.

Publicerad:

På senare tid har det pågått en del snack kring dressarnas utseende, främst då det kommer till reklam. Var får man ha reklam, hur stor del av dressen får täckas, och så vidare. Stephanie Werder gick bland annat ut och kritiserade Svensk Travsports regler på sociala medier för ett par veckor sedan och uttalade sig även för Travronden, gällande reklam på rumpan. I samma artikel var även domarbas Staffan Falk tydlig. På frågan om det är rimligt att Svensk Travsport bör lägga tid och kraft på detta, svarade han.
– Nej, jag tycker inte det. Det har tagit lite stora proportioner, var Falks kommentar.
Nu ett par veckor senare, spär man alltså snarare på debatten, från Svensk Travsports sida.
– Om man inte följer de regler som finns kommer det att betraktas som att använda en felaktig dress. Under en period kommer funktionärerna i större utsträckning att kontrollera dressarnas utseende, berättar Falk i ett utskick från Svensk Travsport.
Med i samverkansgruppen för monté är bland andra Sofia Aronsson, proffstränare. 
– Vi jobbar mot att ha samma regler för monté som sulky, men man ska även veta att många ryttare inom travet är förebilder för yngre ponnyryttare och där vill vi inte ha fokus på rumpan, säger Aronsson.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.