Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Så satsar ST på vardagstravet nästa år

Foto: Micke Gustafsson/ALN
Foto: Micke Gustafsson/ALN

Under fredagen, dagen innan Årjäng kör V75 kommer Svensk Travsports generalsekreterare Johan Lindberg att avslöja de pokalårssatsningar som kommer bli av, vilket Svensk Travsports styrelse beslutade om 28 juni. Förutom redan officiella treårings- och V75-satsningarna, kan nu Travronden avslöja vad en stor del av de satsningar på 77 miljoner kronor som ska gå till vardagstravet, handlar om.

Publicerad:

Det kommer bli garantinivåer när det kommer till prispengar, det innebär att det sker rejäla höjningar vad gäller prissumman när det gäller vardagstravet.
Enligt vad Travronden erfarar, så kommer prishöjningen att delas in i fyra grupper.
Småbanor kommer inte köra lopp med mindre än 20.000 kronor i förstapris, förutom ett lopp per tävlingsdag som minst ska ha 10.000 kronor i förstapris.
Mellanbanor kommer inte köra lopp med mindre än 25.000 kronor i förstapris, förutom ett lopp per tävlingsdag som minst ska ha 10.000 kronor i förstapris.
Bergsåker, Jägersro och Åby kommer inte köra lopp med mindre än 30.000 kronor i förstapris, förutom ett lopp per tävlingsdag som minst ska ha 10.000 kronor i förstapris.
Solvalla kommer inte köra lopp med mindre än 40.000 kronor i förstapris, förutom ett lopp per tävlingsdag som minst ska ha 25.000 kronor i förstapris.
Den breda prisskalan kommer gälla, precis som 2017, för lopp upp till 35.000 kronor.

Generalsekreteraren kommenterar uppgifterna
Det här blir en satsning från pokalårets 180 miljoner kronor, med 54 miljoner kronor. 47 miljoner kronor i prispengar och sju miljoner kronor i uppfödarpengar. Satsningen kostar däremot ytterligare sex miljoner kronor, men dessa kommer enligt uppgifter till Travronden att brytas loss genom att 150 lopp per år, stryks. Alltså att en tävlingsdag med tio lopp, istället i vissa fall kommer bestå av nio lopp.
Fler satsningar väntas avslöjas under fredagen, men vad Travronden även har fått uppgifter om, så kommer basorganisationerna få ökat anslag, liksom travklubbar runtom i Sverige som bedriver träningsverksamhet. Dessutom kommer ponnytravet få större ekonomiska förutsättningar. Trion kommer få i trakterna kring en miljon vardera.
På Svensk Travsport, väljer man först att lägga locket på, men under onsdagen väljer man att svara på frågorna som ställs.
– Tanken har varit att sätta ett bra golv för prispengar på olika typer av banor. Det golvet kan inte bestå av att det ska vara lika mycket prispengar överallt. Det ger ingen effekt när det kommer till hästbas, eller bredd för den delen heller. Vi vill att det ska märkas av att man kommer till en större bana och den effekten får vi med det här nya systemet, samtidigt som vardagstravet får en rejäl höjning på alla banor, säger generalsekreterare Johan Lindberg och fortsätter.
– Anledningen till att vi stryker 150 lopp är för att få de starttillfällen vi vill ha, med den här ökningen av prissumma. Vi väljer att stryka något lopp, främst på lördagskvällar och luncher, för att få till det.
Varför tas inte 15 tävlingsdagar bort istället, så mer pengar tjänas in?
– Visserligen kostar det en del att starta upp en tävlingsdag, men vi vill inte "bestraffa" någon bana med att de blir av med någon tävlingsdag. Det blir helt enkelt en jämnare spridning av loppen som stryks, vilket gör att det inte märks av på samma sätt som om vi stryker hela tävlingsdagar.

"Svårt att se något negativt i detta"
Att Johan Lindberg är nöjd med satsningen, slår han fast.
– Som vanligt finns det väl säkert sådana som anser att jag är alldeles för positiv, men jag har svårt att se något negativt i detta. Under vintern har alla lopp utom P21-lopp minst 25.000 kronor i förstapris. På sommaren när de mindre banorna är igång är bottenplattan 20.000. Det blir en rejäl och bred höjning av prispengarna. En unik höjning i svensk travsports historia, säger Lindberg och avslutar.
– Jag skulle också vilja lyfta fram basorganisationerna i detta. Det var Travhästägarna som först drev tanken om bottenplattor i vardagstravet. Det landar vi nu.

Fotnot: En stor "satsning", som kan komma att bli ett måste framöver, är en så kallad startpeng. Varje ekipage som startar i Sverige kommer, om satsningen blir av, att få 500 kronor bara för att deltaga. Det hela bygger på den EU-dom som kom i vintras, där EU-domstolen slog fast att alla måste tjäna pengar, om man ska ha möjlighet att dra av moms. Startpengen kostar grovt räknat 25 miljoner kronor.
– Huruvida detta blir av eller inte, återstår att se. Vi väntar på besked från Skatteverket i frågan. Blir det av, måste pengarna tas någonstans ifrån. Det är en nödvändig satsning, för skulle travet inte längre få dra av momsen, så skulle det slå väldigt hårt mot näringen, kommenterar Johan Lindberg.
När eventuell startpeng presenteras, är ännu inte klart.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.