Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Skärper bevakningen vid start

Foto: MIA TÖRNBERG
Det kommer bli strängare tillsyn gällande omstarter bakom startbilen orsakade av materialfel. Foto: MIA TÖRNBERG

Under onsdagen hölls en huvudstarterkonferens där man bestämde att det ska bli skärpt bevakning vid olika startmoment av loppen.

Publicerad:

De senaste åren har det blivit allt vanligare i voltstart att ekipage med spår två, och därmed även spår fyra, släpar mer än det i reglementet statuerade ”högst en meter i relation till ekipagen med startspår ett respektive tre".

Därför bestämdes det under konferensen att man ska skärpa bevakningen av just detta.
– Det har blivit alltför vanligt att spår två och fyra släpar för mycket i voltstart, vilket medför att springspåren har svårt att få plats, framförallt på de lite smalare banorna i mellan- och norra Sverige, säger domarbasen Staffan Falk till travsport.se.

En annan sak som det också kommer att bli en strängare syn på är omstart bakom bilen orsakat av materialfel.
– Vi kommer fortsättningsvis bara att godkänna materialfel som är ”riktiga” materialfel där materialet, så som seldon eller vagnar, gått sönder. Annat, som att tussar ramlar ur, skygglappar åker ner och betsel som ligger fel, är inte materialfel utan slarv och är inte orsak till omstart. Vill man åberopa materialfel så skall det alltid kontrolleras av ekipagekontrollanten så att det inte missbrukas, avslutar Staffan Falk.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.