Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Solvallas vd: "Overklig känsla"

Foto: Pressbild, Solvalla
Foto: Pressbild, Solvalla

Dagen efter festen.
Solvallas vd Mats Rosén är tagen efter helgen.
– Både i går och i dag har jag haft overklig känsla nästan, säger han.

Publicerad:

Bästa publiksiffran på många år – 60 720 personer blev den totala publiksiffran under helgen.
– Under min tid på Solvalla har vi aldrig haft en sådan siffra, säger Rosén.
Nu har dessutom Solvalla börjat tjäna pengar på sitt jättearrangemang efter många år av sämre ekonomisk framgång.
– Vi har gjort en del förändringar de senaste åren, framför allt sparat kostnader. Nu tjänar vi mer pengar och även om vi inte summerat allt ekonomiskt  redan så kan jag säga att det är det bästa Elitloppet ur ekonomisk synvinkel också.

"Nätverk som var felkonfigurerat"
Detta trots ett omfattande problem under lördagen som gjorde att flera försäljningsställen inte hade rätt att servera alkoholhaltiga drycker.
– På extraverksamheten, där vi normalt inte har försäljning, hade vi ett nätverk som var felkonfigurerat helt enkelt. Vi hanterade vissa av de problemen redan då och under natten till söndagen gjorde man om hela konfigurationen och då fungerade allt som det skulle.
Trots att Mats inte har hand om de sportsliga bitarna återkommer han till sporten som den enskilt största framgångsfaktorn.
– När kretsen kring Bold Eagle gick ut efter Prix d'Amérique och sa att fokus låg på Elitloppet drog snacket igång och sedan har det bara fortsatt. Engagemanget av travfantaster runt om i världen har varit stort och många ville se travfesten på plats.

"Sjukt stolt"
– Hade någon, för ett år sedan, sagt att "så här kommer arrangemanget bli 2017" så hade jag inte trott på det, att det skulle kunna bli så bra.
Finns det redan nu lärdomar att dra; något som kan förbättras?
– Vi hade 1.100 medarbetare, det är svårt att genomföra ett så stort arrangemang perfekt, men själva festen får vi nog inte till bättre. Däremot kan man alltid titta över logistiken för publiken och servicen både kan och ska vi alltid jobba med att förbättra också. Lyckas vi få till ett sådant här Elitlopp en gång till så skulle jag vara sjukt stolt.
 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.