Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Studentsatsning i Norge – vill föryngra publiken

Foto: André Ringelien
Univers de Pan. Foto: André Ringelien

Publikfrågan är het även i vårt västra grannland.
I förra veckan gjorde Bjerke travbana en stor satsning på yngre publik – när en grupp studenter bjöds in till banan.
– Det kostade en del men vi ser det som en bra investering, säger André Ringelien, arrangemangsansvarig på Bjerke.

Publicerad:

Hur gör vi för att nå en yngre målgrupp? Ja, den frågan har norska huvudstadsbanan Bjerke ställt sig. 
Därför anordnades en studentkväll förra onsdagen.
– Tanken var helt enkelt att föryngra publiken, vi är ju ganska gamla…, säger banans arrangemangsansvarige, André Ringelien.

Nådde målet med råge

Med hjälp av fyra travintresserade studenter spreds budskapet.
– Vi visste inte hur många som skulle komma men hade hoppats på att var och en av våra medhjälpare kunde locka till sig 15 stycken så att det totalt skulle komma 60 helt nya besökare.
Målet uppnåddes med råge.
– Totalt kom det 140 stycken, vi nådde ut bra via social media. Av de 140 var det minst 100 stycken som aldrig varit i kontakt med hästar tidigare.

"Bara hört positivt"

Bland annat fick besökarna en enklare skola i hur man läser programmet samt stallbacksvisning.
– Jag har bara hört positivt från ungdomarna som var där, så det känns roligt.

Hur gör ni för att få dem att återvända?
– Dels ska vi köra en sådan här kväll senare i år också. Tio personer vann en middag för två vilket gör att vi återknyter kontakten.

"Det vore helt suveränt"

– Dessutom fick vi två förfrågningar från studentföreningar om att få hyra vår källarpub som lokal på onsdagseftermiddagarna före travet på kvällen, det vore helt suveränt för båda parter.
Ringelien betonar att det primärt inte fanns ett spelfokus med träffen.
– Nej, även om de som vill spela så klart kan göra det. Målet var att visa upp Bjerke som en arena, en social mötesplats.

Bjöd på middag

Initiativet var dock inte gratis.
– Nej, vi bjöd på middag så det var en ganska stor ekonomisk satsning men i relation till att annonsera i stora tidningar och liknande så tror vi på det här. En bra typ av marknadsföring som vi ser som en investering inför framtiden.

FAKTA

Publiksiffror

Under de två första månaderna på de tre största banorna i Sverige (Solvalla, Åby, Jägersro) besökte totalt 22 541 personer tävlingsdagarna – exkluerat V75-lördagar. Det ger ett snitt på 683 besökare per tävlingdag.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.