Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Vilket företag sponsrar Elitloppet 2019?

Foto: Maria Holmén/TR Bild
Elitloppsbussen 2018. Foto: Maria Holmén/TR Bild

Vilket företag sponsrar Elitloppet 2019?
ATG har en ”spelbolagsexklusivitet” – men hittills är inget bestämt.
– Förhandlingar pågår, säger Solvallas vd Jörgen Forsberg.

Publicerad:

Sveriges största travevent, Elitloppet, är drygt fyra månader bort. Trots det är någon titelsponsor till loppet inte fastställd. I fjol hade Elitloppet ingen titelsponsor över huvud taget.
– I fjol var det ett medvetet val att inte ”rea” bort ett ettårsavtal, då den nya spellagstiftningen stod för dörren. Dessutom är det svårt att sälja den typen av uppdrag på ettårsbasis, säger Jörgen Forsberg.

"Förhandlingar hela tiden"

Hur ser det ut inför årets upplaga?
– Det pågår egentligen förhandlingar hela tiden om en sådan sak. Skulle det heta Svenska Spel Elitloppet eller liknande får jag bolla över den frågan till Ulf Hörnberg.
Forsberg syftar på det avtal som skrivits mellan Svensk Travsport och banorna vilket ger ST rätten till att sy ihop affärer med andra spelbolag.

Icke spelbolag går bra

– Vi kan knyta avtal med företag som inte är spelbolag.
Är det sådana förhandlingar som pågår?
– Ja, annars hade jag hänvisat till Hörnberg.

"Inte full koll på sin business"

– Det jag kan göra är att försöka hitta en partner som vill vara sponsor och det är i så fall inte ett spelbolag.
Låter lite krångligt om såväl ST som du arbetar med det?
– Man har inte full koll på sin business. Men ingen kan komma och trycka ned något i halsen på oss, vi har det slutgiltiga ”säget”.

Prislappen: Två miljoner

Så om ST kommer med ett anbud som rör spelbolag kan ni på Solvalla säga nej?
– Ja, absolut.
Hur mycket kostar det att vara titelsponsor till Elitloppet?
– Siffran är lite flexibel, men omkring två miljoner kronor per år. Det är dock väldigt kundanpassat och det handlar också om vad den samarbetspartnern kan göra över tid för oss. Pengen är inte det enda att ta hänsyn till i ett sådant sammanhang.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.