Sveriges ledande travtidning
ANNONS

"Vill få igång debatten"

Foto: MIA TÖRNBERG
Foto: MIA TÖRNBERG

I det senaste banprogrammet skrev Jon Walter Pedersen en uppmärksammad ledare. För Travronden utvecklar han nu sina synpunkter: "Nu tror många att vi inte vill ha publik på Åby, men det är tvärtom. Det här är för att få igång debatten kring V86-Xpress".

Publicerad:

I banprogrammet till onsdagens tävlingar på Åbytravet skriver sportchefen Jon Walter Pedersen om förslaget att kanske stänga ned publikplats under Xpress-tävlingarna för att på så sätt spara in pengar. Texten har fått mycket uppmärksamhet, särskilt i sociala medier. För Travronden utvecklar Pedersen syftet med sin ledare.
– Det är debatten som jag vill få fram, men det har blivit några små missförstånd på sina håll. Tanken är inte att vi ska köra utan publik utan tvärtom, vi håller på att bygga upp en massa hotell och bygger om arenan för en halv miljard kronor och vill hitta en ny publik till banan. V86 Xpress är en väldigt bra TV-produkt, men det är dags att vi ser över det här på riktigt. Som det är nu är vi nere på ett snitt på 600-700 personer dessa dagar. Som sportchef tycker jag att V86 är bra med bra hästar och bra omsättning, men det är tråkigt om ingen kommer dit och tittar. 

Hur har responsen varit på din ledare?
– Jag har inte fått så mycket samtal, men jag har sett att det skrivits en del om det i sociala medier. Jag skrev detta för att få igång debatten.

Markus Myrons (sportchef på Solvalla) kommentar kring V86 Xpress:
– Jag tycker att Jon Walter kommer med en rimlig reflektion, men jag har inte hunnit prata med honom om det är något han menar allvar med eller om han mest  reflekterar runt det. Någonstans finns det en gräns vad man som arrangör kan genomföra sett till hur många som kommer och besöker. Det märker vi själva också och vissa årstider stänger vi ner delar av anläggningen, både för miljön och ekonomins skull, men också för att få ihop besökarna på samma ställe för att skapa trevligare stämning.

Vi har aldrig pratat om att stänga ned publikplats för våra besökare och det tror jag inte kommer att bli aktuellt heller. Det är lite skillnad för oss på Solvalla eftersom vi inte har något riktigt alternativ. Vårat enda kvällstrav är när vi har Xpress-tävlingar och det är det vi har att jobba med. Vår inställning är att vi fortsätter att jobba på och göra så bra upplevelser som vi kan och skapar olika aktiviteter för publiken.

Nu är säsongen för 2017 redan satt, men vi känner starkt från Solvalla att vi inte vill ha Xpress på onsdagar på det här sättet från och med 2018 utan vi vill försöka återställa och tävla på en och samma bana på onsdagarna i framtiden. Jag tror att alla som har en aktiv del i sporten har den åsikten.

Jens Berglunds (travbanechef på Bergsåker) kommentar kring V86 Xpress:
– För oss är onsdagarna en jätteviktig dag, men jag kan förstå Jon Walters frustration. Men vi är inte beredda att lägga oss på rygg utan vi vill fortsätta kämpa och vi har jättemycket bra på gång kommande onsdagar med sponsorer och temadagar för företag. V86-dagarna på Bergsåker är en stor tävlingsdag för hela vår region, men jag har som sagt full respekt för åsikterna och att man tar upp ämnet är inte heller det konstigt. Det är bra att synliggöra det här och skapa en diskussion. Det är roligare att gå på trav med publik på plats och framför allt när det går att ha en bra restaurang igång. Nu är det inte vår egna restaurang, men vi får bra intäkter på lokalen tack vare den.

Sedan har jag respekt för de som sitter hemma och tycker att det är en bra TV-produkt, det tycker jag också de gånger Bergsåker inte är med och arrangerar V86.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.