Sveriges ledande travtidning
ANNONS

"Det krävs mer resurser till banorna"

Foto: Hanold/ALN
Örebrotravet hade bra med publik under sina V75-dagar under fjolåret. Foto: Hanold/ALN

Travpubliken minskade under 2016 och totalt kom 52 färre besökare per tävlingstillfälle jämfört med 2015. En bakomliggande faktor är travbanornas ekonomi, menar Örebrotravets och Lindesbergs sportchef Claes Broberg.
- Det finns många bra idéer på banor runt om i landet men det krävs mer resurser för att kunna genomföra dem, säger han.

Publicerad:

Claes Broberg är sportchef på Örebrotravet och Lindesberg och båda banorna klarade sig bra i den publikstatistik som ST presenterade på fredagen. Lindesberg ökade sitt besökarantal med nästan 13 procent på sina 11 tävlingstillfällen. 
– Vi hade jättefint väder under V86-dagen och mångt och mycket handlar om att vi hade bra väder under året, säger Broberg. 

Örebrotravet hade en mer tävlingsdag jämfört med 2015 och minskade med 30 besökare per tillfälle, vilket var bättre än snittet.
– Våra tre V75-dagar gick bra och vi anordnade även Hästsportens Dag under en V64-tävling i juli som blev en succé. Då kom det 1200-1300 fler besökare och det var en fördubbling mot året före. Så det var snarare på de mindre dagarna vi gjorde ett litet tapp. 

Sammantaget ser publiktrenden på Lindesberg och Örebrotravet ut att vara under kontroll.
– I slutet på 90-talet och början på 2000-talet kändes det som att vi tappade för varje år, men det har stagnerat. Vi har en trogen stampublik och om statistiken skiljer sig från år till år så beror det mer på andra omständigheter som vädret eller att de stora tävlingarna krockar med andra evenemang.

Det stora problemet när det kommer till publiksiffrorna generellt i landet är banornas ekonomi, menar Broberg. 
– Det krävs mer resurser till banorna, ekonomin är den stora stötestenen just nu. Jag har pratat med många kollegor i landet och det finns mycket bra idéer, men tyvärr finns inte pengarna till att genomföra dem. Samtidigt är det fler grupper inom travsporten som behöver mer pengar.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.