Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Axevalla starkast i insamlingen till Mustaschkampen

Foto: TR BILD
ATG har varit huvudsponsor till Mustaschkampen under många år. Foto: TR BILD

Under november månad uppmärksammade ATG och travbanorna i Sverige Mustaschkampen. Och fyra banor stack ut rejält.

Publicerad:

ATG är en av Mustaschkampens tio huvudsamarbetspartners. Under november månad har det pågått en tävling på Sveriges travbanor, där det handlat om att samla in så mycket pengar som möjligt till forskningen inom prostatacancer. 

Som morot utlovade ATG 100.000 kronor till travskoleverksamheten på den bana som samlade in mest pengar. Men på grund av uppslutningen kring tävlingen - valde ATG att tänka om. Det slutade med att tre banor prisades.

Axevalla travbana var de som lyckades bäst i insamlingen med ett totalt bidrag till Mustaschkampen om 207.300 kronor - och får därmed 100.000 kronor från ATG. I pressmeddelandet är Sara Mowbray Jönsson, marknadschef på Axevalla, mycket tacksam.

– Vi har gjort allt möjligt, men det fina är att alla varit med. Privatpersoner har stöttat, vi har kört olika lotterier om tandemkörning, våra A- och B-tränare har ställt upp, styrelsen har stöttat, företag och ja till och med barnen och ungdomarna på travskolan och ponnytravklubben, var med och gjorde vad de kunde. Det har varit en otrolig teamkänsla här, säger Mowbray Jönsson.

– Vi är ju fortfarande lite i chock, men vi har pratat lite om att vi ska köpa nya ponnyvagnar om vi vann. Det finns alltid hål att stoppa pengar i och ett år som detta är det såklart extra tacksamt med en extra skjuts.

Tvåa i sammanställningen slutade Solvalla med 148.951 kronor och Solänget slutade trea med 101.500 kronor. Smått imponerande av Solänget, som är en av Sveriges sommarbanor.

– Alla, hela Solänget var med och hjälpt till och engagemanget har varit enormt. Vi har kört i sociala medier och sålt lotter där en fantastisk "ponnypappa" verkligen var med och hjälpte till med försäljningen. Team Karlsson stöttade med en budgivning om att få köra med honom. Även barnen har verkligen engagerat sig och det är fint att se att de själva upplever att de är med och bidrar till något viktigt. De har burit mustascher och bidragit med pant och bäst är kanske att de nu vet vad Mustaschkampen är. Jag visste själv inte att sjukdomen var så vanlig och det känns som att vi inte bara bidragit ekonomiskt, utan även med att sprida kunskap om sjukdomen, säger Erika Lundquist på Solängets travskola.

Med tanke på engagemanget från travbanorna, valde ATG att dela ut ytterligare pris,

– I måndags avslutades Mustaschkampen och vi hade aldrig för vårt liv kunnat ana det otroliga engagemanget. Därför valde vi att även prisa tvåan och trean på listan med 50.000 kronor, säger Martina Olsson, PR-chef på ATG.

Fyra på listan slutade Halmstadtravet - som samlade in nästan fyra gånger så mycket som femman, Sundbyholmstravet.

FAKTA

Totalt samlade travbanorna in 657 883 kronor i november till kampen mot prostatacancer. Topp tio-listan:

1. Axevalla travbana – 207.300 kr
2. Solvalla travbana – 148.951 kr
3. Solänget travbana – 101.500 kr
4. Halmstad travbana – 88.710 kr
5. Sundbyholms travbana – 22.950 kr
6. Färjestadtravet – 16.425 kr
7. Örebrotravet – 15.150 kr
8. Östersundstravet – 10.600 kr
9. Mantorps travbana – 9.027 kr
10. Fornaboda travbana – 8.450 kr

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.