Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ledare: "Därför krånglar datorerna emellanåt"

Foto: TR BILD
Arkivbild på ATG Live. Foto: TR BILD

Häromveckan hände det igen – ATG:s datorer stannade på lördagseftermiddagen, dryga tjugo minuter före spelstopp på V75.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Onsdag den 4 oktober är det final för V86 Super Days, med multijackpott. Kan man då verkligen lita på ATG:s it-system? Eller finns det risk för strul och inlämningsproblem igen?

Givetvis är det enormt irriterande och knäckande för svenska travspelare att jobba stenhårt under flera dagar, kanske hela veckan, med sitt V75-underlag. Och när man sedan ska köpa den slutgiltiga produkten, så går det inte att lämna in. Vi har fått lära oss att detta händer ett par-tre gånger per år. Det är allt annat än bra.

Samtidigt behöver man sätta dessa it-bekymmer i en bredare kontext. Bankerna har stopp i systemen ibland. Swish ligger nere några timmar här och där. Det strular med biljettbokningar hos olika resebolag. Förra veckan var Socialstyrelsen offline i två dygn. Med mera.

Men flera av de där webbplatserna kan faktiskt ligga nere en liten stund då och då – även om det förstås kan skapa både besvär och frustration. Bankärendena kan trots allt fixas dagen efter i stället. Ärendena hos Socialstyrelsen kan vänta någon dag. Och så vidare.

Unikt vad gäller spelbolag, och speciellt då kanske just ett poolspel som V75, är att det där finns en absolut deadline att förhålla sig till. Om ATG:s it-system är onåbart när första loppet startar, så går skadan inte att reparera eller lösa i efterhand.

Den typen av tidskritisk deadline kan väl egentligen bara jämföras med it-tillgängligheten vad avser flygsäkerhet. Fast när det strular med den, så får/kan inga plan lyfta. Då blir det inga lopp körda, så att säga.

Allt det här visar den elektroniska och datoriserade sårbarheten i vårt nutida samhälle.

Det är förmodligen inga större fel på vare sig kompetensen eller resurserna på just ATG:s it-avdelning. Sannolikt är det ingen särskilt bra idé, trots branschens sparbehov, att banta kostnaderna just där. Men på samma gång måste man också inse att även om man skulle mångdubbla budgeten för ATG:s it-hantering, så är det i alla fall en absolut omöjlighet att alltid garantera hundraprocentig it-tillgänglighet. Det löftet är omöjligt att ge. På samma sätt som att trafikolyckor, terrordåd eller sjukdomar aldrig kommer att kunna utrotas helt, hur man än agerar.

Varför krånglar ATG-systemen så pass ofta ändå? Och särskilt då i anslutning till de största spelen, såsom strax före V75-starten, och/eller vid större jackpottar?

ATG har ett it-system som i grunden byggdes i och köptes från Hongkong, i slutet av 1980-talet. Sedan dess har man byggt om, reparerat, lappat, lagat, modifierat, utvecklat, lagt till nya produkter och så vidare, i datanätet. Vad gäller de stora streckspelen (V86, V75, V64 och GS75) har samtliga dessa under det senaste året fått en helt ny och egen kärna, inopererad i ATG:s serverpark. Gamla legacysystem, har blandats med hypermodern ny teknik, och blivit till en komplicerad men relativt väl fungerande hybrid. Samtidigt har ATG – forcerat av tiden, kraven, behoven och omgivningens utveckling – börjat med ett helt nytt och annat arbetssätt med sina it-system. Förr gjordes först två, och sen fyra, så kallade it-releaser per år. Tillfällen då man implementerade och åtgärdade en massa olika små ändringar, justeringar och uppdateringar i sina applikationer, vid ett givet datum och under en avgränsad tidpunkt (ofta sen söndag kväll/natt). Där och då var riskmedvetenheten maximal, och man kunde ta in alla extra resurser som fanns, och kanske stänga hela systemet för en kort avgränsad tid. Närmast att jämföra med en sorts hjärtoperation.

Numera gör ingen längre så. Det går inte. Att drifta stora it-system är alldeles för komplext. Det kräver att man är inne och pillar, justerar, modifierar och underhåller systemen i stort sett varje dag.

Självklart testas nymodigheter innan de sätts i drift. Men det riktigt kritiska och tunga testet – den enorma belastningen minuterna före spelstopp på V75 (och minuterna efter den sjunde avdelningen när alla kuponger ska rättas i princip på en och samma gång) – går inte att simulera i full omfattning i övningsmiljö. Den kan bara, i full skala, iakttagas i skarp drift.

Just den senaste gången, förra lördagen, var bakgrunden till problemen en it-uppdatering på tisdagen, fyra dagar före, som under lördagsruschen plötsligt visade sig påverka och störa ”lastfördelningen” mellan de tio olika ingångarna i ATG:s datorer för spelmottagning, vilket gjorde att det blev en enorm trängsel i någon av de digitala ”luckorna” – och systemet låste sig helt.

Så summa summarum. Det kommer förmodligen att gå fint att få in sina V86-kuponger hos ATG till onsdagens multijackpott. ATG är skyldiga sina kunder att verkligen säkerställa detta. Men hundraprocentigt säker kan man aldrig vara. Problem uppstår trots allt lite för ofta.

Och det finns heller inga absolut stenklara vinst-varjegång-vägar. Vare sig i travlopp – eller i samhällets raffinerade datadjungel.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.