Sveriges ledande travtidning
Sveriges ledande travtidning
Fakta

Travronden är Sveriges största och äldsta travtidning

Travronden är Sveriges äldsta, största och ledande travtidning.

Travronden har alltsedan 1932 varit ”alla travvänners speciella tidning”. Vi är i dag Sveriges största och äldsta nyhetsverksamhet inom travsport. Vår tidningsupplaga är 19 000 ex, våra webbsajter når till ca 100 000 unika besökare i veckan (Kia Index 2020) och totalt når vi nära 150 000 travintresserade varje vecka (TNS-Sifo 2019).

Vi är ledande på nyhetsbevakning och spelinformation om såväl svensk som internationell travsport. På webben rapporterar vi det som händer, när det händer, under veckans alla dagar. I tidningsform kommer vi ut med två tidningar varje onsdag samt en e-tidning varje fredag plus ett tjockt magasin i kvartalet (inkl Vinternumret). I våra tidningar hitta du en omfattande och djupgående reportage- och nyhetsbevakning samt analyserande spelinformation som du inte får någon annanstans.

Vi har digitala tjänster inom spelinformation (Travfakta.se och Till start), vi har också avelstjänster som Breedly.com samt en app där du kan bevaka resultat, hästar och få alla startlistor du behöver. Utöver det publicerar vi tips och referat från samtliga tävlingstillfällen i Sverige med särskilt fokus på riksspelen V75, V86, V64 och V4 samt Dagens dubbel. Avel, uppfödning, hippologisk historia samt politik och ekonomi kring travsporten är andra ämnen som får ett betydande utrymme i Travrondens kanaler. Vi hårdgranskar travets höjdare, följer tävlingar runt om i Sverige och världen samt berättar om vardagen för hästarna och människorna runt omkring.

Vi älskar trav – och vill dela den passionen med dig.

Fakta om Travronden

Travronden är – alltsedan 1932 – Sveriges ledande och äldsta tidning om travsport. Vår vision är att ”få fler att älska trav” och vårt uppdrag att ”leverera lättillgänglig information – i ord och bild – om trav och spel på ett trovärdigt, engagerande och underhållande sätt”.

Läsare och besökare

• Travronden når nära 150 000 travintresserade människor varje vecka.

• Travronden.se besöks av ca 100 000 unika besökare varje vecka.

• Travrondens trycka tidning har ca 19 000 exemplar per utgivningsdag.

• En stor del av Travrondens upplaga är prenumeranter, alltså trogna kunder. Endast en mindre del är lösnummer som säljs i affärer, kiosker och andra butiker.

Ekonomi och omsättning

• Travronden är en del av TR Media som omsätter nära 120 miljoner kronor (2019).

• En större del av intäkterna kommer från prenumerationer, en mindre del från annonser.

Personal och redaktion

• Travronden har cirka 25 medarbetare. Majoriteten av medarbetarna jobbar på redaktionen medan den resterande delen besätts av tjänster inom försäljning, marknad, ekonomi, personal, IT, produktion och distribution.

Övrigt

• Travronden ingår i koncernen TR Media AB – som ägs av Svensk Travsport.

• Travrondens ägardirektiv: "Det redaktionella uppdrag är att vara underhållande, nyskapande och samtidigt ta ansvar, vara oberoende samt opinionsbildande. Journalistiken ska kännetecknas av hög etisk nivå och korrekthet."

• I Travrondens produktportfölj ingår tidningen Travronden, Travronden.se och TravrondenSpel.se, Travronden Play, Travfakta.se, Breedly.com (i samarbete med ST), World records (i samarbete med ST och UET), Till start, bevakningsappen Travronden Bevakning och tidningsappen Travronden Tidning.

• Verkställande direktör är Daniel Livensjö.

• Chefredaktör och ansvarig utgivare är Joakim Svensson.

• Travronden utkom första gången den 16 augusti 1932. Då var tidningen utskriven på ”vanligt papper” och hade 32 sidor. Sedan dess har Travronden utvecklats och i dag är ett mediehus med fokus på kunden som gör 100-tals sidor tidning – antingen i pappers- eller digital form – varje vecka.

• Papperstidningen trycks av Stibo i Katrineholm.

• Papperstidningen är miljömärkt.


ANNONS