Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ledare:
"Fokusera på sådant som lockar vanligt folk"

Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD
”Elitloppet är ju så mycket mer än ’bara’ ett lopp med 16 av världens bästa hästar. Det är framför allt en folkfest”, skriver Fredric Lindman. Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD

Häromveckan blev den första hästen klar för årets upplaga av Elitloppet. Då tog snacket äntligen fart.

Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

Förväntat, suckade vissa. För bråttom, tyckte somliga och menade att rosa biljetter inte ska delas ut medan det fortfarande ligger drivor av is i Bällstaån. Samtidigt är det mindre än tre månader kvar till loppet som tillsammans med V75 är vårt stora flaggskepp. Som ska sälja in travsporten till nya intresserade. Kan vi prata för tidigt, och/eller för mycket, om det?

En tredje invändning var mot själva förfarandet. Presentationerna av elitloppshästar har blivit en stor del av Solvallas marknadsföring av loppet och på senare år har det oftast sett likadant ut. Nya hästar lördag efter lördag, under travets bästa sändningstid i TV4 strax före klockan sex. På så vis missar ingen som redan är frälst vilka som ska vara med Elitloppet, men det når knappast ut i bruset.

På Solvallas hemsida står det att Elitloppet är det mest omskrivna idrottsevenemanget i Sverige efter Vasaloppet. Texten har några år på nacken och frågan är om den fortfarande stämmer? Klart är i alla fall att det inte blev någon postpandemisk skjuts när Solvalla i fjol öppnade dörrarna för elitloppspublik igen efter två år med tomma läktare. 19.591 åskådare var runt 2.000 färre än 2019 och fjärran från rekordet från 1995 då nästan 37.000 personer såg Copiad vinna för andra året i rad. Det var en annan tid som är orättvis att jämföra med, men nog behöver vi öka attraktionskraften i Elitloppet. I loppet och hela helgen.

För oss ”travfrälsta” är ju egentligen prat och tankar om nästa elitlopp något pågående året runt. Topphästarna bedöms ofta i en skala om de är bra nog för Elitloppet eller inte. Hästar springer i ”elitloppstempo” och under hela året ställer man sig några gånger frågan om en häst man precis sett faktiskt kan vara bra nog för Elitloppet. Sista helgen i maj på Solvalla är nästan större, eller åtminstone lika stor, som sporten i sig. Precis som V75. Elitloppet och V75 är två stora flaggskepp som sporten nog skulle få svårt att klara sig utan – på lång sikt.

Vad är egentligen sista helgen i maj 2023? Och hur kan man maximera publiksiffrorna? Elitloppet är ju så mycket mer än “bara” ett lopp med 16 av världens bästa hästar. Det är också auktioner av toppklass, men framförallt en folkfest och kanske den bästa marknadsföring som travsporten i Sverige har och kan få. Det är troligtvis enda gången på hela året som många faktiskt går och ser trav live. Det är säkerligen också en inkörsport för många in i ett intresse för travsporten och spelet på trav. Det lär med allt detta sagt ställas höga krav på Solvalla som arrangör. Man måste börja marknadsföra folkfesten på ett mycket bättre sätt. Där har man mycket att lära från exempelvis Nationaldagsgaloppen.

Fokuserar man för mycket på hästarna i Elitloppet i snacket inför? Kan man göra det? Kan det vara så att man behöver vända lite på saker och ting, och kanske tänka att det är Elitloppet som ska sälja in travet och inte tvärtom? Med tanke på detta känns det nuvarande upplägget att presentera och marknadsföra Elitloppet på bästa sändningstid på lördagarna kanske inte som det mest optimala. Att ”bara” lyfta fram självklarheter som knappast lockar den breda massan till Solvalla. För Elitloppet är, som sagt, nog den gång på året som många besöker trav för första gången – och sedan är det också enda gången man går på trav det året. Det börjar bli allt mer viktigt att marknadsföra allt annat kring Elitloppet hårdare för att få tillbaka publik som kanske inte är där för i första hand de två minuter som Elitloppets final avgörs på söndagseftermiddagen.

Tiden då man kunde fylla Solvalla ”av sig självt” bara genom att få dit bra hästar är nog, tyvärr, förbi och därför bör man fokusera och marknadsföra ännu mer sådant som lockar ”vanliga” människor till Solvalla sista helgen i maj. Och det arbetet bör börja redan nu.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.