Ledare: "Ibland är det inte fel att vara lagom"
Journalisten och författaren Olof Lundh gav i september ut boken Den sista lägerelden – kampen om sport på tv och varför det bara blir dyrare för dig. En djupdykning i ekonomin, affärerna och fulspelet runt alla sporträttigheter – från Tipsextra 1969 till nutidens streamingjättar. I mitten av 70-talet tog travsporten plats i Tipsextra jämsides med fotbollen och utvecklingen sinsemellan runt de specifika sporternas dragningskraft och ekonomi är fascinerande.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Olof Lundh redogör i boken för sitt besök på rättighetsmässan Sportel i Monaco år 2019 när det var som mest lyx och flärd i branschen. Vid utgivningstillfället är verkligheten en annan och travet är, faktiskt, fredat – lite grand tack vare sin (internationella) impopularitet.
När rättigheterna – det vill säga ljud, bild och godkännande att få sända diverse olika sportevenemang – tog fart på 90-talet, som en produkt av avreglerad tv-marknad, nya betal-tv-aktörer och helt andra distributionsmöjligheter till slutkonsumenten, var det början på en helt annan ekonomi i framför allt fotbollens värld.
“En för dålig affär helt enkelt”
Medan jättar som Modern Times Group (MTG), SVT, TV4 och andra aktörer slogs om Premier League, olympiska spelen, svensk elithockey, Serie A och andra rättigheter, det vill säga förhandlade med förbund, ligor och agentbolag om belopp i miljardklassen, var nog många andra sporter avundsjuka. Varken handboll, basket, innebandy eller trav har samma popularitet och mediebolag pröjsar inga belopp för att köpa den typen av innehåll – det är helt enkelt en för dålig affär.
För travets del, som alltså började i SVT för drygt 50 år sedan, har TV4-gruppen blivit hemvisten sedan många år och för att få synas får sporten, indirekt Svensk Travsport genom dotterbolagen ATG och Kanal 75, hosta upp en slant utöver att man själv står för produktionskostnaden som är den stora kostnadsposten.
"Travtittarnas demografi inte attraktiv"
Varför en kostnad? Jo, därför att TV4 vet att annat innehåll i deras produktportfölj skulle locka fler tittare och dessutom är inte demografin på travtittarna så attraktiv för annonsörer. Travsporten är i en speciell situation jämfört med bandyn, speedwayen eller innebandyn – där finns ingen deg till att närmast annektera en stående tid i ”stor-fyran” vecka ut och vecka in under decennier.
En annan sak som skiljer travet från sporter med otroligt penningstinna rättigheter är kostnadsbilden för streaming. När mediejättar och sporttvättssyften närmast hejdlöst trissat upp rättighetskostnaderna har slutkonsumenten – vanliga Svenssons – behövt införskaffa flera olika abonnemang för att se fotbollsstjärnor och olympiska spel, ofta till en riktigt saftig kostnad.
“Mediehus är inte beredda att betala”
Till en början kostade streamingen och lopparkivet hos ATG en liten peng, men det är sedan länge gratis för registrerade kunder att ta del av. Nu är travets ekosystem speciellt eftersom spelarna står för intäkterna – därför kan det kännas tämligen uppenbart att sportens eget spelbolag tillhandahåller tjänsterna gratis. Det innebär i sin tur att, oavsett hur många kunder ATG har och hur många tittare V85 Direkt har, är det inte en rättighet som ett mediehus är berett att betala för när det går att se gratis.
År 2023 kollapsade marknaden med sporträttigheter. Viaplay, som börsnoterades 2019, hade till en början haft god utveckling på börsen men var åter vid introduktionspriset när det stora raset kom och det kom att bli ännu värre. Aktien är i dag värd knappt en krona – jämfört med 530 kronor på toppen och 230 kronor för drygt två år sedan. Inflationen, ryska invasionen, allt annat än 2010-talets minusränta och historiskt uppjagade priser, gjorde att korthuset föll och fortsatta effekter kan väntas i branschen:
”SHL åker första klass mot avgrunden […] de behöver utveckla andra intäkter eftersom tv-delen kommer rasa när avtalet (2030, reds. anm.) löper ut”, säger en uppgiftslämnare i Olof Lundhs bok.
“Ingen framgångssaga”
Ibland är det inte fel att vara lagom. Travet hade ingen möjlighet att vara med i den här cirkusen, vilket just nu kanske är skönt även om det aldrig varit aktuellt. Däremot försökte Svensk Travsport att skapa en egen rättighetscirkus efter omregleringen av spelmarknaden 2019 med försäljning av ljud-, bild- och sportdata.
Det har inte varit en framgångssaga, milt uttryckt. En TV4-timme i veckan och aldrig sinande ATG Live-produktion kanske är så långt travsporten når?
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.