Ledare: "Så mycket mer än bara ett byte av en spelform"
Ring in det nya och ring ut det gamla, lyder en fras i dikten som den brittiske poeten Alfred Tennyson skrev på 1800-talet. Nuförtiden används dikten när nyårsklockorna ska välkomna ett nytt år. V85-premiären är, faktiskt, något större än så. Nyårsafton har vi varje år. En ny spelform? En ny spelform på lördagar!?
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.
Historiken är vida känd. ATG bildades 1974 och i augusti det året vann Hans-Ove Sundberg och Rodetto det allra första V65-loppet. Spelformen kom att betyda mycket men står sig ändå slätt mot V75 som, 30 oktober 1993, hade premiär på Jägersro. Folkliga Erik Berglöf och Copiad satte tonen genom att vinna premiärloppet och omsättningen ökade dramatiskt över en natt och har fortsatt öka eller bibehållit en hög nivå. V75 måste anses vara en monumental succé i 32 år.
Förändringen, att justera Sveriges största miljonspel, är inte liten. Konkurrenten Stryktipset hade premiär redan 1934 och där har antalet matcher varit tretton sedan 1969. Traditionens makt har varit stor – just där. På spelmarknaden i stort har nymodigheterna, inte minst i takt med digitaliseringen, avlöst varandra. Nätpoker, onlinekasinon, internationella samarbeten på tursegmentet – Eurojackpot – är några betydande innovationer som påverkat svenskarnas spelvanor.
Fysiska Casino Cosmopol slog upp portarna i början av 2000-talet men levde inte ens i 25 år. Samtidigt som travspelformerna, först V65 och därefter V75, utsatts av stark konkurrens – redan innan digitaliseringen – från Lotto, Bingolotto och dylika produkter så har klassiska V75, och även Stryktipset, stått sig stadigt. I ur och skur. Epok efter epok.
Snabba spel hit, marknadsföring i mängder dit. Sociala spelformer med chans på högvinster, och med ett tydligt element av skicklighet i sig, har hela tiden haft sin stadiga plats i kalendern och i folks hjärtan. Beslutet att byta ut lördagens största spelform är så mycket mer än bara ett byte av spelform. Det är en stor förändring för hela spelmarknaden. En marknad och industri som haft en extrem utveckling sedan V75 sjösattes.
Kritikerna har tryckt upp tröjor med bojkott-budskap
ATG har arbetat utifrån devisen att ”spel på hästar behöver produktnyheter” och även om spelmekaniken (hitta vinnaren i åtta lopp) inte är någon nymodighet så får det budskapet sägas infrias mer än väl. Samtidigt är det inte kommande veckor, månader – en hel framtid – utan risk. V75 var, och är, ett enormt starkt varumärke och bland kritikerna trycks det till och med tröjor med bojkott-budskap.
Skeptikerna lär tro att varumärket är mycket större än tidpunkten och vanan, vilket återstår att se. Klart är i varje fall att hundratusentals personer har som rutin att dels lämna in spel, dels att följa travet på lördagseftermiddagarna, något som knappast förändras över en natt.
Med pimpade potter och nyhetens behag går det inte att dra några slutsatser till en början. Vad som däremot blir väldigt intressant att se, redan från start, är hur spelbolagets estimeringar stämmer överens med utfallen. ”Spelet med högre toppvinster och fler som vinner” är lite av en slogan.
Upplevelsen spelar en väsentlig roll
Det finns inga skäl att ifrågasätta estimeringarna som gjorts, däremot spelar upplevelsen en väsentlig roll. Den här nära-känslan som onlinekasinon och andra spelformer arbetar hårt med att lura hjärnan ska inte förringas. Det vill säga: En kund som vinner två procent mer men som känner sig ännu mer chanslös än tidigare kanske inte värdesätter två procent i kronor och ören före känslan av att ha haft reell chans.
Bland initierade är V85-lanseringen en gammal nyhet, men bland marginalkunder – och de är många! – kanske inte ens lördagens premiär är känd, ännu. Vilket genomslag den här nyheten får blir spännande att följa. Vi står inför en historisk lördag och det är häftigt. Ring in det nya och ring ut det gamla!
Ämnen i artikeln
Så jobbar Travronden med journalistik
Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.