Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Ledare: "Ska det krävas en allvarlig olycka innan reglerna ändras?"

Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD
Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD
Publicerad:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten.

I fredags tog Sveriges segerrikaste kusk sex segrar på Östersundstravet – en bedrift i sig. Sista segern, med Tinder Lars, togs klockan 14.35 på eftermiddagen. Segerns sötma hade däremot inte Solvallakusken fått nog av. Klockan 19.10 passerade han återigen mållinjen som etta, denna gång i lopp tre på Rommetravet.

Ulf Ohlsson trummar på som aldrig förr och gör det ofta fantastiskt, men den till synes outtröttlige kusken fick 500 kronor i böter för sen ankomst till tävlingarna på Rommetravet.

I reglementet står följande: ”Har körsven/ryttare ej anlänt till banans stallområde senast en timme före loppets start, äger måldomarnämnden rätt att vidta programändring och/eller bestraffa körsvennen/ryttaren”.

Vidare går att läsa: ”Häst och körsven/ryttare ska vara tillgängliga för måldomarnämnds eller banveterinärs eventuella utredning efter ett lopp och får därför ej lämna stallområdet förrän tidigast 15 minuter efter avslutat lopp.”

Enligt Google Maps kör man sträckan med bil på strax under fem timmar om man håller hastighetsbegränsningarna. Några passande reguljära flyg fanns inte den aktuella dagen. Solvallakusken var på plats på Rommetravet och vann med Jocke Ålj fyra och en halv timme efter att han gått i mål med Tinder Lars i Östersund.

Det är inte utan att det rimmar lite illa, framför allt under en period i Sverige där bilkörning ofta sker i mörker, snömodd och på halt väglag.

Även om senaste exemplet var just Ulf Ohlsson är han inte ensam om att tänja gränsen. En klick kuskar i Sverige har närmast överfulla och tajta scheman med jämna mellanrum.

Vad krävs för att Svensk Travsport ska ta detta på allvar?

Förslaget: Om man till Svensk Travsport kan visa på en färdplan där man tar sig mellan bana ett och bana två på lagligt sätt – och dessutom följer Svensk Travsports tävlingsregler genom att vara kvar på bana ett i 15 minuter efter sista loppet man kört och vara på plats på bana två en timme innan första loppet man kör – har man möjlighet att köra på två banor. Annars är det en bana som gäller den dagen.

Ansvaret bör således ligga på kuskarna att bevisa för Svensk Travsport att de kan genomföra tävlingar på två banor utan tveksamheter för att få “körtillstånd” till dagens andra bana.

För inte ska det väl krävas en allvarlig olycka innan någonting händer med reglementet?

De allra flesta har säkert förståelse för att alla travtränare och travkuskar är egna företagare och själva måste få bestämma hur mycket de ska få arbeta. Men det är inte där problematiken ligger. Problematiken ligger i att Svensk Travsport ständigt tillåter överträdelserna mot reglementet – utan att man på allvar försöker motarbeta det hela.

Frågan är om det ska vara tillåtet att som aktiv skynda sig så till den milda grad att man riskerar att begå trafikbrott för att hinna i tid?

Något som i värsta fall kan bli kostsamt.

Kuskar som kör många lopp kör också sällsynt mycket bil. Det gör dem många gånger till erfarna bilförare. Men allt kan hända, och det går inte längre att blunda för vad som kan ske på vägarna.

En förändring skulle tävlingsmässigt missgynna en liten klick som det går förbannat bra för inom travsporten. Samtidigt skulle det gynna travsportens bredd och framför allt skulle det gynna eventuella medtrafikanter.

Det är som Johan Bergman skrev för en tid sedan i en krönika i Travronden:

”Travsporten finns inte till för våra catchdrivers, vilket det ibland framställs som. Vid begränsningar skulle fler kuskar få chansen att köra fler lopp.”

Ungefär 40 människor skadas varje dag i trafiken och lite drygt varannan dag mister en person sitt liv. Det är dags att travsporten gör sitt för att visa manken i frågan och inte hoppas på att vi ska klara oss ifrån de svarta rubrikerna ytterligare ett år.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.