Sveriges ledande travtidning
ANNONS

”Naturligt val för dig som älskar trav”

Mer nyhetsfördjupande innehåll till en extra tjock tidning på onsdagarna och Sveriges mest ambitiösa PLUS-tjänst om trav.
– Vi ska vara ett naturligt val för alla som älskar travsport, säger Joakim Svensson, ­chefredaktör för Travronden.

Publicerad:

Första numret av Travronden såg dagens ljus i augusti 1932 och var redan då en inbunden tidning för de mest intresserade.

Sedan dess har mycket hänt.

För drygt ett år sedan bytte Travrondens papperstidning och sajt skepnad och fick en ny grafisk layout och logotype.

I samband med det utökades berättandet om svensk travsport med avsevärt fler reportage som även publicerades som PLUS-märkt (endast tillgängligt för betalande kunder) på travronden.se.

Förändringarna fick stort genomslag och positivt bemötande av såväl aktiva som travintresserad publik. Vid årsskiftet hade antalet betalande läsare ökat jämfört med samma period föregående år.

Initiativen ledde till att Travronden vann dubbla plaketter vid travets världskongress för ”Bästa sajt” och ”Bästa längre berättande” samt nominerades och senare också erövrade det hederstyngda priset som ”Årets digitala tidskrift i Sverige”.

Nu kommer nästa stora redaktionella satsning – en extra tjock tidning med fördjupande läsning varje vecka.

– För Travrondens läsare är papperstidningen en viktig del för att hålla sig insatt och uppdaterad på vad som händer och pågår inom travsporten. Trots bistra utmaningar med prisökningar på papper och distributionsproblem vill vi fortsätta att ge ut produkter i världsklass. Därför kommer vi nu att satsa extra mycket på den av pappersutgåvorna som flest väljer att ta del av i dag och samtidigt spetsa till vår populära PLUS-tjänst med två sajter – en om sport och en om spel, säger chefredaktören Joakim Svensson.

Travronden kommer att få en annan profil och fördelning av innehåll i alla kanaler. Först görs papperstidningen om. Istället för två jämbördiga utgåvor, som idag, blir det nu en extra tjock utgåva (kallad Nya Travronden) och en guide inför helgens tävlingar (kallad Travronden Helg). Tidningen fortsätter därmed att komma ut två gånger i veckan och över 100 gånger per år men får ett renoverat upplägg. Totalt sett blir det ännu mer och djupare journalistik samt spelinformation i alla kanaler.

– Det ska kännas och märkas att Travronden är något alldeles extra. Sajten fylls på med mer fördjupande innehåll och Nya Travronden, alltså papperstidningen på onsdagarna (ny utgivningsdag), blir något för intresserade att bita i. Den är på runt 100 sidor och får ett tjockare, exklusivare omslag. För dem som älskar travsport och vill läsa om hästar och människorna runt dem är den ett måste. Hos oss får du lika mycket innehåll som i båda våra närmaste konkurrenter tillsammans, och vi gör det i en enda tidning. Den som köper Nya Travronden, i butik eller digitalt, ska veta att de får allt de vill och behöver för veckan.

• Vad kommer Nya Travronden att innehålla?
– Våra läsare kommer att känna igen sig både på sajten, som lanseras nästa år, och i tidningen. I Nya Travronden kommer vi att bjuda på betydligt mer långläsning, mer nyhetsfördjupning och fler granskningar varvat med underhållande journalistik och upplysande spelinformation. Tanken är att Travronden ska vara något extra och en tidning som verkligen håller hela veckan, säger Joakim Svensson.

Den nya och tjockare Travronden ges ut på onsdagar, istället för på tisdagar som i dag, medan Travronden Helg skickas ut på fredagar till dem som prenumererar på dubbla tidningar i veckan.

Lanseringen sker efter Kriteriet, alltså den 3 oktober.

– Våra läsare älskar sin papperstidning och vi har sett en tydlig förskjutning mot att den första utgåvan i veckan är den mest intressanta. Detta framgår med önskvärd tydlighet i läsarundersökningar. Vi kommer därför att flytta utgivningen till onsdagen för att få ytterligare en dag på oss att knåpa ihop världens bästa och tjockaste travtidning. I den ska det finns något för alla travälskare, säger Joakim Svensson.

• Varför byter ni utgivningsdag till onsdagen?
– Sverige genomgår en omfattande samhällsförändring. Tryck och distribution är hårt ansatt och kvaliteten på utdelningen har förändrats kraftfullt till det sämre på slutet. Situationen är problematisk och på sikt är den ohållbar. Inte ens Postnord själva ser något slut på eländet och MTD (vår distributör) har flaggat för att de kan dra sig tillbaka från fler regioner än Örnsköldsvik. Vi kan inte stå vid sidan och låtsas som att det inte sker. Många av våra läsare är redan drabbade och fler kommer att bli det. Därför väljer vi att skaffa oss utrymme genom att ge ut en särdeles saftig, och mer tidlös, produkt på onsdagarna och låta fredagstidningen övergå till att bli mer av en kompletterande guide inför helgen tillsammans med de startlistor som anmälningstiderna inte tillåter oss att få med i onsdagsutgåvan.

• Blir det några andra utgivningsförändringar?
– Travronden ska vara en kvalitetstidning. Under ett antal år har vi erbjudit våra prenumeranter möjligheten att teckna 1-dagarsprenumerationer på den ena eller andra veckoutgåvan. Från och med nu kan man endast välja den tjockare tidningen, en mer prisvärd produkt finns ju inte att hitta på marknaden, och då får man ju dessutom Travronden Helg som digital produkt (e-tidning).

– Med lösnummer, alltså försäljning i butik, är det den tjocka onsdagstidningen som gäller. Travronden Helg kommer alltså inte att säljas i butik, utan delas enbart ut till 2-dagarsprenumeranter.

• Så, kommer Travronden ut en eller två dagar i veckan?
– Som sagt, Travronden kommer fortsatt ut som papperstidning två dagar i veckan för dem som absolut vill ha startlistor till alla lopp. Onsdagsutgåvan blir tjockare, fredagsutgåvan mer av en guide för dem som vill ha startlistor till alla dagar. Om jag skulle rekommendera något i samband med nysatsningen så är det att testa Nya Travronden. Vi kan knappt bärga oss.

Enligt den senaste läsarundersökningen – som gjordes i samarbete med Smart Company före sommaren – är spelinformation om V75, nyhetsfördjupning och reportage tre nyckelområden.

Samtliga dessa sektioner utökas kraftigt i den nya satsningen.

– Travronden har länge varit ledande och ett naturligt förstaval för den som vill hålla sig uppdaterad och informerad. Sedan något år tillbaka har vi utökat ambitionen med att ’den som läser oss ska får veta mera’ och det är i den andan vi väljer att genomföra denna satsningen. Vi ser fram emot att få nysta mer i det som händer och erbjuda det till alla er som väljer att läsa oss.

Enligt samma enkätundersökning, som avslutades efter Elitloppet, finns det innehåll som inte längre efterfrågas i samma utsträckning som tidigare. Referat av det som hänt är en del av det liksom hästar till start (så kallat index).

– Med tiden förändras allt. Läsvanor också. Många upplever att de tagit del av det tävlingarna på annat sätt eller att de inte längre fäster lika stor uppmärksamhet på vissa delar av innehållet. Vi kommer fortfarande ha kvar Landet runt, men i en något annorlunda tappning. Startlistorna är heliga för oss, vi har inga som helst planer på att röra dem. Snarare tvärtom, eftersom vi på V75 både gör dem större och enklare att läsa. Även det är något som har efterfrågats och som vi nu, i och med de nya startlistorna, kunnat lösa, säger Joakim Svensson som hoppas kunna visa upp mer detaljerad information om satsningarna, vilka är i mångmiljonklassen, om några veckor.

Travronden har under det senaste året haft en god tillväxt i antal kunder. Den största anledning till det är att fler väljer att ta del av innehållet digitalt – och e-tidningen.

– Vi ser att de samlade intäkterna står sig starkt i en turbulent tid. Det beror till stor del på att vi inte tappat lojala prenumeranter i samma utsträckning som många andra samtidigt som vi har fått in många nya kunder som vi inte haft tidigare i vår PLUS-tjänst på travronden.se. En majoritet av dem anger spel- och tävlingsinformation som starka intresseområden, vilket vi lyssnat på och därmed lanserar Travronden Spel.

Under det senaste året har också nya reportrar och tipsters rekryterats och nysatsningar på både tv och digital spelinformation har initierats.

– Vi väljer hela tiden att investera en stor del av våra intäkter på kärnverksamheten och stärka journalistiken och produktionen av spelinformation. Pengarna som blir över, alltså vårt eventuella överskott, går direkt tillbaka till svensk travsport, så varje investerad krona i Trav-ronden ger också tillbaka till travet. Det är vi, på TR Media, stolta över att kunna bidra med varje år och är något som vi, tillsammans med våra läsare, hoppas kunna fortsätta med länge än, säger Joakim Svensson.

FAKTA

5 saker du inte får missa med Nya Travronden

1) Långläsning

Våra reportrar och fotografer är ute och träffar hästar, aktiva och eldsjälar så gott som varje dag hela året. Vi ger dig reportage om såväl proffs som ­amatörer från hela vårt avlånga travland.

2) Fördjupning

Travronden berättar inte bara vad som hänt utan går ett steg längre och ­beskriver varför något inträffat. Vi fokuserar på det som intresserar de många för att du som läser oss ska få veta mer än andra.

3) Granskning

Vi försöker alltid komma så nära sanningen som möjligt genom att ställa frågorna, pröva teorier och samtidigt ge utrymme för motargument. Vi sätter agendan för debatten i Travsverige.

4) Guider och tester

Travronden har en tradition av att upplysa. Vi vill att människor med olika förutsättningar både ska förstå och lära sig älska travsporten. Därför testar och förklarar vi mer.

5) Analyser och åsikter

Vi låter de bästa pennorna och mest initierade personerna analysera och tycka till om det som händer. Tillsammans med granskningarna bildar det innehållet samtalsämnena inom travet.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.