Sveriges ledande travtidning
ANNONS

ATG gör en pudel efter nya jackpottsatsningen

Foto: TR Bild
Foto: TR Bild

Förra veckans jackpottnyhet från ATG väckte stor irritation. Över jackpotter i stort, men även över att den verkliga anledningen till lanseringen inte lyftes fram mer. Nu gör spelbolaget en pudel.
– Vi var inte tillräckligt tydliga med skälet till att vi gör det här, säger försäljningschefen Peter Magnsjö.

Publicerad:

En stor jackpott under Eskilstunas Breeders Crown-helg. Med pengar hämtade från V75-omgångar under närmare två månaders tid. På tisdagen berättade ATG om en förändring för sin största spelform och i ett utskick stod att läsa att just Breeders Crown var en favorit bland bolagets kunder.

En överdriven formulering, medger nu ATG:s försäljningschef Peter Magnsjö som i stället lyfter fram den egentliga anledningen till jackpottsatsningen.
– Vi var inte tillräckligt tydliga med skälet till att vi gör det här. Vid årsskiftet träder en ny lag i kraft och då måste samtliga spelare vara registrerade. Därför ville vi skapa en spelanledning för att få så många som möjligt att skaffa ett konto hos oss, säger Peter Magnsjö.

"Otroligt beroende av de här spelarna"

I Norge infördes samma regler vid förra årskiftet. Då noterades ett stort omsättningstapp, berättar Peter Magnsjö som diskuterat situationen med sina kollegor i väst.
– De menar på att de gjorde ett stort misstag som inte tog fram någon bra spelanledning, säger Peter Magnsjö och fortsätter:
– Vi har redan nu jättemycket aktiviteter ute hos ombuden för att få kunder att registrera sig, men vi vet att det finns ett stort motstånd och därför tog vi fram den här engångsföreteelsen för att motivera till att skaffa konto. Vi är otroligt beroende av de här spelarna. Visst kan man säga att den stora massan redan är registrerad, men då pratar man spelvolym. När det däremot gäller antalet spelare finns omkring 80 procent i retailmiljön.

Jackpottperioden i fråga inleddes med Hagmyrens V75-omgång i lördags. Den pågår fram till och med den 10 november, men redan 1 november ska ATG:s kunder identifiera sig vid spel.
– I januari händer det mycket annat – nya spelbolag, nya förutsättning och dessutom sitter många med en tom spelplånbok efter alla högtider. Vi diskuterade även 1 december, men då börjar julruschen ute hos ombuden. 1 november kändes som ett bättre alternativ, säger Peter Magnsjö.

"Nått en maxgräns"

Till skillnad från satsningarna på Summer Heat och Winter Burst samlas nu samtliga jackpottpengar under närmare två månaders tid. 80 procent går till potten den 10 november, 20 procent till nyårsafton och det har upprört många. Flera spelare har i sociala medier deklarerat att de bojkottar V75 efter nyheten.
– Det skapades en vild storm efter pressreleasen och ja, vi vet att våra skicklighetsspelare inte är så glada i det här. Jag har ringt runt till flera av dem för att berätta om varför vi gör det här. Alla håller förstås inte med, men det har blivit mer nyanserat sedan det framgått varför vi fattat det här beslutet.

Hur många jackpotter av det här slaget klarar varumärket V75 av?
– Winter Burst har blivit jätteviktig för oss och även Summer Heat är en bra satsning. Det här är som sagt en engångsföreteelse och jag tror att det blir svårt att hitta plats för mer av det här.

Den här gången tillkommer inga extra omgångar, men under Winter Burst är det V75 varje dag. Hur många omgångar klarar varumärket V75 av utan att urholkas?
– Jag tror att vi har nått en maxgräns för hur ofta V75 kan köras. Det är vårt lokomotiv och det ska det förhoppningsvis vara även i framtiden så det är jätteviktigt att vi fortsätter att diskutera både antalet omgångar och jackpottgränser.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.