Sveriges ledande travtidning
ANNONS

ATG vill nå ny målgrupp – lanserar ny webb-tv-satsning

Foto: THOMAS BLOMQVIST/KANAL75
ATG:s informationschef Patrik Brissman Foto: THOMAS BLOMQVIST/KANAL75

Genom Stjärnkusken vill ATG nå ut till en bredare målgrupp.
I samband med programmet riktar spelbolaget en marknadsföringskampanj mot en ny, yngre, målgrupp. 
Deltagaren Saga Scott ska med hjälp av spelexperten David Neves lära sig att spela på trav.
– Navet för programmet är ATG Play men vi kommer även att puffa för det i sociala medier och Saga kommer att puffa för programmet i egna kanaler, primärt Instagram, säger ATG:s informationschef Patrik Brissman.

Publicerad:

Stjärnkusken säsong två har premiär under torsdagen och tv-formatet som blev lyckat under den första säsongen får en parallell satsning det här året. ATG vill locka en yngre publik att upptäcka och attraheras av ATG:s spelprodukter. 

"Puffa i sociala medier"
Ett led i den riktningen är att producera ett program med fokus på spelprodukten trav med Stjärnkusken-deltagaren Saga Scott, 27, kan Travronden berätta.
– Det stämmer, för att ta vara på att människor som normalt inte intresserar sig för trav bänkar sig framför tv:n gör ATG olika aktiviteter för att uppmärksamma spel på hästar, bland annat genom ett samarbete med deltagaren Saga Scott. Hon har ingen tidigare erfarenhet av varken sporten eller spelet, men under de närmaste sex veckorna kommer vi se hennes kunskap växa med hjälp av spelexperten David Neves som ska lära henne om spel på hästar, säger ATG:s informationschef Patrik Brissman.
På vilket sätt kommer materialet främst att exponeras?
– Navet för programmet är ATG Play men vi kommer även att puffa för det i ATGs sociala medier i form av klipp och bilder. Saga kommer även att puffa för formatet i egna kanaler, primärt Instagram men det kan även komma en del på hennes Snapchat. Saga och David kommer även att ha ett gemensamt lag på ATG Tillsammans där man kan köpa andelar.

"Många upplever att spel på hästar kan vara svårt"
Det är inte första gången ATG väljer att använda sig av kända profiler i marknadsföringssynpukt. Bland annat har Anders Timell och Samir Badran förekommit i produktioner.
– Saga var intressant av flera skäl – hon saknar förkunskap om trav och har naturligt samma funderingar som de som aldrig spelat, hon engagerar och hon har stora egna kanaler som når en intressant målgrupp. 
Hur se målen ut för kampanjen?
– Ja, vi hoppas förstås att Saga och Davids spelskola ska engagera och locka nya målgrupper, människor som på sikt förhoppningsvis får ett hästintresse och blir trogna kunder hos oss. Många upplever att spel på hästar kan vara svårt. Saga har samma förkunskaper som många av de som ser travet och om hon kan lära sig kanske spel på hästar känns mindre främmande även för andra. Det här är ett sätt att öppna dörren till vår värld. Men exakta måltal går vi tyvärr inte ut med.


Så kommer samarbetet att fungera:
· Saga medverkar i ett format för ATG Play tillsammans med David Neves
· Premiär 26 januari, samma dag som Stjärnkusken
· Ett avsnitt i veckan under sex veckor
· Formatet uppmärksammas i flera av ATG:s sociala medier under perioden
· Saga puffar för formatet i egna kanaler
· Saga och David kommer även att ha ett lag på ATG Tillsammans
· Saga kommer att uppmana sina fans, som över 18 år, att gå med i hennes lag

Fotnot: Saga Scott har 338 000 följare på Instagram.
Stjärnkusken sänds klockan 20.00 i TV4.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.