Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Efter ATG:s teknikhaveri – så kompenseras de aktiva

Foto: TR BILD
Foto: TR BILD

En timme blev till slut två timmar innan tävlingarna på Romme kunde ta fart.
Nu kompenserar ATG de aktiva som drabbades av fördröjningen.

Publicerad:

Det upphaussade V75-omgången på Romme 12 april fick bitter eftersmak. På grund av tekniska problem på atg.se togs beslut om att skjuta upp starten både en och två gånger, vilket innebar att de aktiva på plats inte kunde göra mer än att vänta och hålla hästarna på humör. Axevallatränaren Eric Martinsson tillhörde inte den kategorin. Däremot hade han både personal och hästar på plats och av den anledning fick han nyligen ett sms innehållande två presentkort värda 400 kronor från ATG.
Via en länk möttes han av följande text:

”Hej!
Omsättningen på V75 på påskdagen blev höga 156 Mkr. ATG ägs av Svensk Travsport och en del av intäkterna från kvällen kommer därför alla aktiva inom travsporten till godo.
Men:
Det blev en sen kväll för dig på Romme. Det var vårt fel. Och det vill jag be om ursäkt för.
Som ett litet försök till plåster på såret får du här en länk till ett presentkort. Jag hoppas att det till viss del kompenserar de timmar du fick jobba extra.
Med vänliga hälsningar
Hasse Lord Skarplöth vd ATG”

"Viss förståelse"

Eric Martinsson summerar situationen så här. 
– Det är ingen bra grej att tävlingarna förskjuts, men jag har viss förståelse för det. För vår del blev inte hästarna speciellt drabbade då vi fick reda på att det skulle skjutas upp ganska tidigt. Jag tror bara det var ett par enstaka hästar som hade hunnit värma då. Det är värre när det skjuter på det en kvart, vilket förekommer då och då, när hästarna står redo. Nu fick de stå i boxen ett par timmar längre helt enkelt, säger Eric Martinsson, som själv är aktiv på sociala medier.
– Min fru Malin, en skötare och en transportör var på plats och de var hemma vid 00.30. En vecka senare så känns väl inte två timmar så farligt. Det stora problemet är ju att ATG:s sida kollapsade. Det blir så dålig PR när folk blir arga och det skriks rakt ut i sociala medier. 

Vad tycker du om att ni fick kompensation?
– Jag tycker att det är bra. Det visar att de tar vår tid på allvar, så det är absolut en bra gest. Nu hoppas vi givetvis att det dröjer väldigt, väldigt länge innan vi får kompensation av ATG av den här anledningen.
 
Nicklas Jonsson, chef för hästspelen på ATG, säger att berörda tränare som inte fått sms:et ska kontakta ST:s kundtjänst.
– Det blev en sen kväll för många på plats på Romme och det berodde på fel hos oss. Det vill vi be om ursäkt för. Vi vill, i samråd med ST, försöka att ge lite plåster på såren genom att skicka presentkort till de som var på plats. Vi har skickat till tränare och kuskar, varav tränarna har fått två sms med en uppmaning om att dela med sig till skötarna. Om man var fler skötare på plats som inte fått presentkort så uppmanar vi att kontakta ST:s kundtjänst, säger Jonsson. 

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.