Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Hoting är redo för fest

Foto: Hotingtravet.
Foto: Hotingtravet.

Den kallar sig för Sveriges trevligaste travbana. På lördag inleder Hoting sin traditionsenliga travvecka. ­Banans ordförande Sven-Olov Lindman har varit med sedan 1969.
– Vi är klara inför trav­veckan. Lita på det. Våra självgående oldtimers har banan i ordning, lovar han.

Publicerad:

Sven-Olov Lindman har alltså jobbat på Hotingtravet i 49 år – med ett kortare avbrott i början av 1990-talet. Han blev landets yngste sekreterare som 20-åring. På den tiden var titeln sekreterare – ej moderna ord som sportchef.
– Jag frågade min pappa som jobbade på banan om de behövde hjälp. Ja, svarade han direkt och efter några veckor var jag sekreterare med ansvar för hela banan. Det var väldigt mycket nytt att sätta sig in i men också mycket roligt. På den tiden gick ju allt manuellt, man fick sitta och skriva in alla uppgifter för att få underlag till ett travprogram. Men kul var det, säger Lindman.

"Våra oldtimers är fantastiska"

Nu är det annorlunda. Ny teknik har gjort arbetet mycket enklare. Men utan alla frivilliga så skulle inte Hotingveckan kunna genomföras. Lindman och hans gäng har lyckats få ihop över ett hundra sponsorer. Det innebär lite högre prispengar i år, det lägsta förstapriset är 14 000 kronor. Och tack vare ett 30-tal hjälpsamma herrar i pensionsåldern kommer hela banan att vara i toppskick.
– Jag kallar dom för våra oldtimers, dom är fantastiska. De har varit med länge och vet vad som ska göras. De brukar bara fråga mig om dom ska göra likadant som i fjol och jag svarar ja. Sedan är dom i full gång. I fjol fixade vi ett nytt stall på 20 boxar, mycket med deras hjälp plus några entreprenörers. I år har vi inte jobbat så mycket med byggnader men vi har klart med ett elverk som ska stå pall om det blir elavbrott…. som ifjol, säger Lindman.

"Det ska inte upprepas"

Dagen innan premiären förra året drog ett fruktansvärt åskväder in över Strömsunds kommun som slog ut strömtillförseln. Hotingtravets totomaskiner funkade inte och övriga banan var utan el. Man körde tävlingarna ändå, men utan spel.
– Det var förstås olyckligt, men det kommer inte att upprepas igen. Jag var i kontakt med den stora draken när det gällde elförsörjning i området och dom sa att dom jobbade på att säkerställa strömtillförseln. Men det enda säkra när det gäller dom stora elbolagen är att våra elräkningar blir dyrare, säger Lindman.

Istrav i över 20 år

Lindman är född och uppvuxen i Brattbäcken – ett stort kallblods­distrikt i norra Ångermanland. På Tåsjön kördes istrav mellan 1923 och 1942. Samhället Hoting växte sig allt större och blev en järnvägsknut på Inlandsbanan. Man beslutade att flytta istravet till Hotingsjön 1943, ett evenemang som blev väldigt populärt och fortsatte till och med 1964.
– Banans mångårige ordförande Harry Jonsson körde igenom isen med sin baklastare, han klarade sig eftersom takluckan var öppen men då bestämdes att man skulle sluta med istravet. Sjön hade reglerats och det var alltför farligt.

Världsberömt fotografi

Samma år tog Sven-Olof Lindman högsta vinsten på ett lotteri vid tävlingarna på Hotingsjön. Förstapriset var en häst. Kallblod förstås med namnet Flygutt. En häst som gjorde Lindman känd över större delen av travvärlden. Strax efter start i ett lopp i Östersund 1968 lossnade ena tömmen på Flygutt. Lindman reagerade blixtsnabbt och lyckades ta sig upp på hästens rygg.

Fotograf Kjell Bollnert tog den fantastiska bilden med Lindman sittande på hästen. En bild som blev årets sportbild i Sverige 1968.

Järvsöfaks ordnade publikrekord

Året innan, 1967, invigdes landbanan på Andersnäset i Hoting. En travbana på 800 meter. Där ligger den fort­farande, vackert belägen vid Hotingsjön. Man tävlar en vecka varje år – utom 1979. Då grasserade en elak­artad bacill som tog hårt på hästarna.

Publikrekordet är från 2007 då över 4 100 åskådare kom för att se Järvsöfaks tävla och vinna. I år hoppas Lindman på 2 000 personer per tävlingsdag (7, 10, 13 juli).
– Det är ändå mer än dubbelt så många som en tävlingsdag med V86 på Solvalla med två miljoner människor i närområdet. Vi får vara rätt nöjda med det, men vore jag sportchef på Solvalla skulle jag inte var särskilt nöjd…

Nästa år fyller Sven-Olof jämna 70 år. Han fyller också 50 år som ansvarig för Hotingtravet. Vad händer Sveriges trevligaste travbana när inte eldsjälen Lindman kan vara med längre?

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.