Sveriges ledande travtidning
ANNONS

ICA firar jubileum på trav: "Vill göra en happening"

Foto: Martin Langels/ALN
Archangel Am vann ICA Maxis Fyraåringstest på Eskilstuna 2014. Foto: Martin Langels/ALN

ICA fyller 100 år under 2017.
Det firar matvarujätten med en familjesatsning på 19 olika travbanor.
– Vi vill ge tillbaka till våra kunder och göra en happening på travbanorna, säger Thomas Kanestad som är chef för medlemsservice på ICA-handlarnas förbund.

Publicerad:

I morgon sker arrangeras två stora publikdagar på travbanor i landet: Gentlemannadagen på Jägersro och Hattparaden på Bergsåker. Den sistnämnda är även startskottet för en stor familjesatsning från ICA:s håll.
– Vi har många samarbeten sedan gammalt på travbanor, i år när ICA fyller 100 år så utökar vi det och kommer att ha träffar på 19 stycken banor där handlarna på respektive ort går samman och gör en familjedag på travbanorna som vi tycker är trevliga arenor att vara på, berättar Thomas Kanestad.

"Familjeaktiviteter i massor"
Mats Heed på FM Reklam är projektledare för dagarna.
– Den här stora satsningen är en positv följdeffekt av en dag vi arrangerade på Kalmartravet tillsammans med ICA-handlare vilket känns roligt, tidigare har ett par banor haft samarbete med lokala ICA-handlare men nu blir det rikstäckande och en betydligt större apparat.
Hur ser upplägget ut på dessa dagar?
– ICA bjuder in sina kunder genom butikerna och har man handlat för 100 kronor i butiken – vilket ju de allra flesta gör – bjuds man på fri entré och på själva travet är det familjeaktiviteter i massor: hinderbana, hästägare för en dag, testa Monte Python, tippa vinnare...det finns massor. Dessutom kommer ICA-handlarna på orten att tävla i ponnykörning där vinnaren från varje bana går vidare till final, något som är väldigt uppskattat.

"Väldigt positivt initiativ"
I morgon går startskottet och under sommaren sker alltså 19 nedslag runt om i landet.
– Finalen är den 17 september. Nästa bana är Axevalla den 4 juni, därefter Kalmar, Gävle och så rullar det på under sommaren, ett väldigt positivt initiativ av ICA-handlarna för travsporten.
Jonas Lindkvist är marknadschef på Bergsåker och är nyfiken på hur mycket publik arrangemanget lockar.
– Ja, vi hoppas ju att det ska dra extrafolk. Hela approachen kring eventet är att jobba tillsammans och vi är först ut, så det blir spännande att se hur premiären blir.
Morgondagens tävlingar har dessutom familjetraditioner.
– Den här dagen, Kristi Himmelsfärds-dagen, har varit en familjedag sedan 1964 så det är lång tradition kring det här arrangemanget.

FAKTA

Publiksiffror Hattparaden senaste åren

2016: 1.961
2015: 1.873
2014: 2.254
2013: 1.872
2012: 1.537

ANNONS

Ämnen i artikeln



Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.