Sveriges ledande travtidning
ANNONS

Jättebygget hotar Solvalla

Foto: Maria Holmén/Travronden
Mats Rosén är bekymrad över den planerade ombyggnationen av järnvägen intill Solvalla. Foto: Maria Holmén/Travronden

Ombyggnationen av Mälarbanan kommer göra att nuvarande infart från Ulvsundavägen till Solvalla försvinner. Ett utav fyra förslag är att man bygger en broförbindelse som ansluts till en vägbank med en fem meter hög vallkonstruktion som skär rakt igenom Solvalla, den så kallade L-lösningen. Det upprör banans VD Mats Rosén.
– Jag utgår från att man har förkastat det här förslaget när samrådet är klart, säger han.

Publicerad:

Planeringsarbetet för Mälarbanan pågår för fullt och tanken är att dagens två spår på järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll ska utökas till fyra. Det kan få konsekvenser för Solvalla, ett av huvudförslagen i samrådsförslaget är den så kallade L-lösningen där en vägbank som är en fem meter hög vallkonstruktion kommer skära rakt igenom Solvalla. Det kan komma att påverka verksamheten stort, framförallt transporten av hästar, människor och varor. Planer som bekymrar banans VD Mats Rosén.
– Att det ska bli fyra spår har vi känt till länge. Vi har haft kontakt och planerat med de berörda eftersom de under tiden kommer göra vissa intrång på vår mark. Därför blir jag förvånad när man väl kommer med den här samrådshandlingen och att det kan komma att få så pass stora konsekvenser för vår verksamhet.

I onsdags skrev Mats Rosén en debattartikel i Svenska Dagbladet om den uppkomna situationen. En debattartikel som många traventusiaster reagerat på.
– Alla är väl lika förvånade som jag är och de tycker att det är bekymrande att det kan komma ett sådan här typ av förslag. Jag vill inte ens fundera på vad det här skulle kunna leda till utan jag utgår från att när väl samrådet är klart så har man förkastat det här alternativet. Jag kan inte tro något annat, men samtidigt kan man aldrig vara säker.

Om det går igenom, vad skulle det betyda för Solvallas framtid?
– Det är svårt att överblicka. Tänk dig att man skulle dra en väg genom Friends Arena och en del av sträckningen skulle gå igenom ett av omklädningsrummen. Stallbacken är vårt omklädningsrum. Bara för att vi är en utomhusarena är det inte okej att dra vägar genom vår verksamhet.

Vad blir nästa steg i den här frågan?
– Samrådet går ut den 27 december. Sedan behövs det säkert en tid att ta in alla inspel som de får. Någon gång i början av 2017 borde det finnas någon typ av indikation på hur man tänker gå vidare.

Solvalla och STCC har de senaste åren haft ett samarbete där det årligen arrangerats biltävlingar. Avtalet mellan parterna går ut efter 2017 och hur det blir framöver är fortsatt oklart. Nytt för kommande år är att STCC-tävlingarna flyttas från september månad till juni.
– Vi har inte tagit upp den diskussionen om vi ska fortsätta eller inte ännu. Efter årets STCC fick vi sättningar i banan som vi aldrig tidigare haft och vi hade enorma problem med att få banan i ordentligt skick. Det kändes oerhört jobbigt att inte kunna presentera en bana i bra skick när vi hade så fina kriteriekval som vi hade och det är vi naturligtvis väldigt ledsna för. Därför kontaktade vi STCC om att vi gärna skulle vilja hitta ett annat datum som fungerar bättre för oss till nästa år. I och med att vi ska göra en banomläggning i juli blir det idealiskt att lägga tävlingen precis innan det.

ANNONS

Ämnen i artikeln



Taggar i artikeln


Så jobbar Travronden med journalistik

Uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor på vår information och att vara på plats där det händer. Vi följer de Pressetiska reglerna och vår nyhetsjournalistik ska präglas av trovärdighet och opartiskhet.